Svar: Forberedelse til barn nr. 2
7. august 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Rikke
Der er netop kommet en bog "Barn nr. 2 - når familien vokser" som jeg synes du skal læse. Den er skrevet af Lykke Møller Kristensen m.fl. Jeg medvirker blandt andet selv i nogle af kapitlerne og du finder den i min bogguide under emnet 'opdragelse'.
Med hensyn til bøger for jeres dreng, så vil det her være rigtig godt at gå på biblioteket. Der findes rigtig mange børnebøger om det at blive storebror og bøger om hvad der sker i mors mave, bøger om de følelser og frustrationer der kan opstå, når der pludselig kommer en lille ny, bøger som fortæller hvordan babyen er, hvad den spiser, laver osv.
Der findes f.eks. bogen "Lille storebror" af Christina Cronsioe, eller "Se min lillesøster" af Mette Jørgensen, "Hvad har du i din mave mor?" af Abby Cocovini, "Stump i mors mave" af Sara Gimbergsson mv. Disse bøger er fra forlaget Klematis.
Det vil naturligt være en stor omvæltning for jer at få en lille ny i familien og pludselig være en familie på fire. Det vil være en omvæltning for jer voksne og også for jeres dreng. Det er helt naturligt at du er nervøs for hvordan du skal medtænke jeres dreng og at det ikke må gå ud over ham, at der nu kommer en lille ny til. Der vil naturligvis også være situationer, hvor du ganske givet bliver frustreret og føler dig som en dårlig mor, fordi du her nødt til at prioritere den ene før den anden. Men det betyder jo ikke at du ikke vil elske dem lige højt og netop en af forcerne ved at vokse op med søskende er jo at man lærer at vente, at man lærer at tage hensyn til hinanden.
I skal naturligvis holde øje med hvordan jeres dreng reagerer, hvordan han har det og prioritere at være sammen med ham, alene på tomandshånd, hvis han giver udtryk for at have behov for det. Det er fint at I allerede har en masse overvejelser med og så må I se hvordan tingene udarter sig, hvad tiden bringer:o)
Du skal være forberedt på at jalousien ofte vil gå ud over dig og ikke over den lille i begyndelsen. Det er jo dig der tager væk for at føde, dig der tager den lille med hjem, dig der har haft den lille i maven, dig der ammer og sidder tæt med den lille flere timer dagligt. Derfor vil det ofte være dig, der får den negative opmærksomhed fra jeres dreng. Det kan være hårdt, men det er her rigtig vigtigt at medtænke at det er helt naturligt og heldigvis godt at det går ud over dig og ikke ud over den lille - og så må du som sagt prioritere at være sammen med storebror en gang imellem, så han stadig oplever at have sin mor:o)
Det skal nok gå, det er jo dejligt at være en familie på fire og I skal nok finde ud af det hele. Med kun 2 års mellemrum, får de to sikkert stor glæde af hinanden på sigt:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske