Svar: Vil spise selv - 10 mdr.
7. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Der er jo ikke umiddelbart noget, der mætter ligeså meget som grød, men hjemmebagte boller er næsten altid en succes:o)
Derudover handler det ganske givet om at hun ikke kun vil spise selv, men gerne vil have det hun kan se at I andre spiser. Jeres datter er så gammel nu at hun naturligt søger at gøre det, hun ser jer gøre og derfor er det en god idé at tilbyde hende samme morgenmad som I selv spiser. Det kan være neutral yoghurt, tykmælk, A38, boller eller anden brød - hvad I nu får om morgenen hos jer. Hun kan som I måske spiser få lidt müsli, rugbrødsdrys eller lignende på sit surmælksprodukt, nogle forældre bruger også minifras ... :o)
Når I har haft en periode med andet end grød, så vil du sandsynligvis godt kunne tilbyde hende grød om morgenen igen. Mange børn nyder at starte dagen på denne måde og grød er rigtig godt til at lægge en god bund for resten af dagen:o)
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske