Svar: Kan ikke sove i vuggestuen
7. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Ida
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at din datter måske kun har behov for en lur dagligt. Det er ikke usædvanligt at børn netop i denne periode, nogle dage vil have behov for at sove som de plejer, f.eks. sover 2 lure i weekenden, men i hverdagene sover mindre og mere ujævnt ...
Samtidig så undrer det mig lidt at din datter så tydeligt protesterer mod at sove og selv, når hun falder i søvn sover kortvarigt - især fordi der aldrig har været problemer før. Jeg synes derfor det er relevant at se på om man i vuggestuen har ændret på noget, er der kommet nyt personale og dermed nye rutiner. Forsøger man at putte hende på en anden måde, et nyt sted eller fungerer det fuldstændig som vanligt i vuggestuen?
Kunne det tænkes at hun har ondt i ørerne eller forbinder det at sove men noget andet ubehageligt og derfor vægrer sig mod det.
Eller skyldes det kort og godt at hun simpelthen har nået en alder, hvor hun naturligt hellere vil følge med i hvad der sker omkring hende og derfor ikke sover så meget ...
Jeg kan herfra, hvor jeg sidder ikke helt gennemskue, hvad der gør sig gældende hos jer, men jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej. Jeg synes det er relevant at I taler med vuggestuen om hvorvidt de har ændret vaner i forhold til tidligere og hvordan I fælles kan finde en god putterutine igen.
Hvis I beslutter jer for at forsøge putning en gang dagligt, så hold fast i dette og giv det nogle dage. Der er ingen grund til at kæmpe med hende om formiddagen, hvor hun ikke vil sove, afbryde 'søvnkampen', lade hende lege og så prøve igen over middag. Det giver hende jo dårlige associationer i forhold til det at skulle sove. Så tænker jeg at det må være bedre at lade hende lege hele formiddagen, få sine mellemmåltider og sin frokost og så efter frokost, hvor hun alt andet lige må være træt - putte hende til middagslur. På samme måde og samme sted, af samme pædagog osv. som der tidligere har været succes med. Alle kan jo være enige om at det er vigtigt at lillepigen sover og ikke kun får ½ time i løbet af en hel dag ...:o)
Jeres datter har tidligere sovet meget om dagen og derfor er det naturligvis noget af en ændring, hvis hun stort set pludselig ikke sover. Men en lur på 2 timer f.eks. fra 12-14, det vil være helt relevant og så en nattesøvn på ca 11½ time, så er hendes søvnbehov dækket.
Så ingen guldkorn, men lidt tanker som jeg håber hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske