Svar: Problemer med mave og tarme
7. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Diana
Det lyder som det helt rigtige valg at tilbyde nan 1 eller nan 2 (som også er fuldgyldig) og så give laktulose ved siden af, for at holde gang i maven.
Problemet med laktulose er ofte at det er meget kvalmt for børn at få direkte i munden, når de har behov for en vis mængde. Derfor kan man med fordel blande det i mælken. Ulempen ved at komme det i mælken er så at man ikke er sikker på at barnet får det hele, i princippet kan der jo være lidt tilbage i flasken, hvis barnet ikke drikker sin mælk helt op ... Det betyder dog ikke noget at tilbyde ham lidt ekstra, hvis han så har gang i maven, I må skrue lidt op og ned efter behov. Maven skal fungere:o)
I har glemt at skrive hvor gammel jeres dreng er nu, men jeg kan regne ud at han må være omkring 5 måneder. Jeg tænker derfor om I er begyndt med lidt skemad, ellers vil det være rigtig godt som supplement til flaske og til at holde maven igang. Jeg vil derfor anbefale jer at tilbyde ham lidt skemad 2 gange dagligt, så han får lidt grød til frokost og få lidt grøntsagsmos til aften.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur. Kan få sin laktulose i flasken her.
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, gerne med lidt frugtmos som topping, det kan være sveskemos, pæremos, æblemos eller lignende. Hold igen med banan mos som kan virke lidt forstoppende på nogle børn. Tilbyd ham vand af kop sammen med grøden
Puttes til middagslur ca 13 med en flaske mme
Eftermiddag 16-17: flaske med mme
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager - kan mixes forskelligt. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme, kan spise den mere eller mindre i søvne
Nat: Begynder at kunne undvære flaske midt nat
Det er vigtigt at I starter stille og roligt op med skemaden. Start med 4-5 tsk til frokost og øg langsomt over nogle dag til ½ dl. Når han spiser dette uden problemer, så introducerer I skemåltidet om aftenen på samme måde. Stille og roligt mere og mere dag for dag. Det er således bedre at han spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt.
Ud over at I via maden skal igang med at regulere og påvirke hans fordøjelse, så er det rigtig fint alt det I gør. Nogle børn har bare lidt mere umodne tarme end andre og skal have lidt mere tid og det er helt okay. De vokser fra det på et tidspunkt :o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske