Svar: Gråd om natten - 9 mdr.
7. august 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Birgitte
Det kan sagtens tænkes at din datter vågner eller snarere sover uroligt og græder mere eller mindre i søvne om natten, fordi hun klotter til i næsen. Hun er endnu ikke i stand til at pudse næse og selv få snottet løsnet og når man så ligger ned, så bliver det hurtigt værre.
Du skal derfor være opmærksom på at hun sover bedst med hovedgærdet let eleveret og at du med en lille pude eller lignende under hendes madras, kan løfte hovedenden lidt. Derudover vil det være rigtig godt at dryppe hendes næse med saltvand (isotonisk NaCl kan købes på apoteket) både som spray og som ampuller. Sidstnævnte er nok lettest at bruge i forhold til hendes alder ... Hæld ½ ampul i hvert næsebor så det kan løsne snottet og brug så en næsesuger til at få snottet ud og få passage i næsen.
Vær også opmærksom på at når man er snottet i næsen, så er man nødt til at trække vejret gennem munden. Derfor sover hun med åben mund og det bevirker at slimhinderne tørrer ud. Derfor hjælper det ofte at give lidt vand at drikke, så slimhinderne i hals og mundhule får lidt væske.
Du skal naturligvis også sikre dig at hendes tilstoppede luftveje ikke ender med en mellemørebetændelse, så gør det ondt at ligge ned og hun skal i givet fald naturligvis ses af lægen, lyttes på, have tjekket ørerne og behandles.
Udover sygdom og de problemer det medfører i forhold til nattesøvn, så spiller hendes alder dog også ind. Der er ingen tvivl om at hendes alder og det at hun er startet i vuggestue betyder at hun lige nu sover uroligt om natten. Hun har en stor motorisk uro og også en mental uro - alle oplevelser i løbet af dagen skal bearbejdes om natten når hun sover og derfor drømmer hun mere, småklynker, får sig lagt i stillinger hun ikke selv kan komme væk fra osv.
Hun er igang med separationsfasen og vil naturligt være mere tryghedssøgende og mor-pylret i denne alder.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej og rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske