Svar: Kan ikke lide at falde i søvn
7. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og dine meget pæne ord til mig om min brevkasse:o)
Mit umiddelbare indtryk af din dreng, når jeg læser din beskrivelse er at han lyder til at have en meget stor fysisk uro og at han simpelthen har svært ved at få kroppen til at slappe af. Kun når han bliver holdt tæt i favn, finder kroppen ro og han kan finder ud af at overgive sig til søvnen.
Når han først er faldet i søvn, så sover han til gengæld godt, vågner op et par gange for at få sutten, men sover igen derefter.
Nogle gange hjælper det at putte barnet på maven og så stå og holde hænderne på kroppen, stryge barnet med rolige bevægelser og derved få barnet til at slappe af. Når han så efterfølgende er faldet i søvn, så kan I trille ham om, så han sover videre på ryggen.
Jeg tænker også at alternativet til at gå rundt med ham eller sidde med ham og vugge ham kunne være at putte ham på jeres seng og I så lagde jer ved siden af ham, holdt om ham, holdt hans hænder og holdt ham ind til jer, vuggede ham lidt imens I lå der. På den måde kunne I give ham den fysiske kontakt han beder om og har brug for, samtidig med at han ikke behøver blive båret, men stadig ligger ned. Stille og roligt kunne I så løsne jeres favntag omkring ham og stille og roligt lære ham at sove uden at være i favn, men nøjes med at holde jer i hånden eller lignende for at sove.
Det er helt rigtigt at børn har godt af at se hvor de bliver puttet og forbinde dette sted med at skulle sove. Men det lyder umiddelbart som om at det er lidt for tidligt for jeres dreng at skulle falde i søvn på denne måde. Og hvis han allerede er igang med at ville kravle, så er han sandsynligvis også igang med separationsfasen og har derfor ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed. Det er således også en måde at imødekomme dette.
Om dagen skal han naturligvis puttes i barnevognen og her kan I starte med at lade ham sidde op, følge med i verden, blive fyldt op med indtryk osv. og først når han viser sig parat, så lægger I ham ned og putter ham så han kan sove.
Det skal nok komme stille og roligt. Der sker rigtig meget de næste måneder frem og lige nu er det et spørgsmål om at få ham gjort helt rolig og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Når I så selv går i seng eller når han vågner for at få sutten, så flytter I ham til hans egen seng, tilbyder ham sutten igen og hjælper ham med at sove videre der.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke falder ned af sengen eller kommer til skade. I givet fald kan en madras på gulvet være en bedre løsning. Det kan også være en mulighed, hvis I gerne vil vende ham til at sove på eget værelse ...
Man kan naturligvis godt se på hvor meget han sover i løbet af dagen og hvad tidspunkter han bliver puttet på. Det spiller naturligvis ind og det er vigtigt at dagsrytmen passer, - ingen kan sove, hvis ikke de føler sig trætte:o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, en brødskorpe at gnaske lidt i, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45-60 minutter
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca 13.30-14, sover her måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16-16.30: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som mere og mere tager udgangspunkt i familiemaden, ris, sovs, kød, fisk, grøntsager. Fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk, men meget gerne små stykker, kogte blomkål eller broccoli hoveder, kartoffelbåde eller lignende ved siden af at sidde med selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig. Jeg kan ikke helt ud af jeres brev se om han får flaske her - de fleste børn har behov for det ...
Mit råd til jer er altså at I forsøger at 'glemme' lidt at han skal falde i søvn i sin seng og i stedet giver ham den fysiske kontakt og hjælp til at holde sammen på sig selv som han har behov for, ved at putte med ham. Stille og roligt slippe grebet omkring ham og lære ham at sove med beroligende hånd, hvorefter I så flytter ham og denne rutine til egen seng. Inden I forsøger dette kan I dog forsøge at putte ham på maven - simpelt, men det virker faktisk på nogle børn rigtig godt ...
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske