Brev:
Skemad - det går bedre med grød end grøntsagsmos
8. august 2008
Alder:
5 mdr.
Skemad - det går bedre med grød end grøntsagsmos
Hej Helen..
Tak for dit fine svar ang. putning af Silje. Det er gode og brugbare svar du giver.
Silje er nu 62cm og vejer 6,8 kg. En rigtig lille pilfinger, - vil op og stå, helst sidde og har netop vendt sig fra ryg til mave. Er meget interesseret i alt på bordet, vil gerne smage og griber fat i alt omkring sig. Sidder nu fint i sin højstol og får mad sammen med far og mor, dog på skødet af os:)
På trods af dette har jeg et problem med den skemad til Silje. Hun får 2-3 skemåltider om dagen. Risgrød til morgen, grøntsagsmos til middag og aften. Nogle gange springer jeg formiddgasgrøden over og giver istedet frugtmos til eftermiddag og grøntsagsmos til aften. Hun får dog altid morgen og aften.
Hun er vild med risgrød og kan spise knap ½ dl. Hun får som nævnt risgrød om morgenen evt. med æble/pære mos ovenpå, hvilket hun også godt kan lide. Hertil får hun vand og bliver puttet til formiddagslur med en flaske. Samme procedure om aftenen. Jeg plejer altid at vente mindst ½ time med flasken efter skemåltiderne, så hun ikke forbinder det som et samlet måltid.
Mit problem er grøntsagsmosen, som jeg prøver at give hende til aften kl. 18, eller til frokost omkring kl. 12. Men hun nægter at spise det, - får opkastrefleks af det. Jeg har forsøgt med kartofler og ærter, uden kartofler og med forskellig konsistens. Har på fornemmelsen, hun godt kan lide det er lidt tyndt i det. Men det hjælper heller ikke. Hun nægter at spise det. Jeg har brugt grøntsagsblanding med gulerod, blomkål, ærter og broccoli. Jeg blender det så hårdt jeg kan og tilsætter mme til rette konsistens og 1 tsk. smør til 1 dl. Hun vil bare ikke have det.
Jeg prøver hver dag til hun siger fra og det er efter 2-3 tsk.fulde. Jeg laver så risgrød istedet for, hvis ikke hun vil tage det, og prøver så at give risgrød med grøntsagstopping, men hun har "lugtet lunten" og vil ikke spise det. Jeg har forsøgt med hirsegrød til aften, hvilket hun også er begyndt at kunne lide. Men jeg vil jo gerne have hun skal have grøntsager også, nu hvor hun er blevet så glad for risgrøden. Hvad skal jeg gøre?? Skal jeg blande risgrød med grøntsager, eller have tålmodighed og lade hende tage de 2-3 tsk.fulde?
Hendes mave fungerer rigtig fint på grøden.
Mange hilsner fra
Maiken