Svar: Skemad - det går bedre med grød end grøntsagsmos
8. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maiken
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og dine tanker og måden at gribe det hele an på lyder rigtig fint.
Det er også en god idé at bruge risgrød som basis i stedet for f.eks. kartoffelmos og så bruge gulerodsmos, ærtemos og lignende som topping og stille og roligt lade grøntsagerne udgøre en større del. Du fortæller dog at din datter har lugtet lunden og er svær at snyde ...
Jeg tænker at hun lyder rigtig glad for det lidt søde og derfor foretrækker grøden fremfor mosen. En måde at komme igang på kan derfor være ved at tilbyde nogle af de lidt sødere grøntsager. Man kan købe "sweet potatoes" som er sødere end almindelige kartofler. Andre sødere grøntsager kan være gulerod, ærter, majs, græskar, jordskokker og i takt med at din datter bliver 6 måneder kan du begynde med f.eks. pastinak, persillerod og knoldselleri der bliver søde i smagen, når de bliver tilberedt.
Nogle gange kan man også være heldig at få barnet til at spise grøntsagsmos hvis man køber de industrielle produkter på glas og så er man igang og kan stille og roligt komme lidt af sine egne grøntsager i og således overgå til almindelig familiemad. Det lyder som en rigtig dejlig mos du selv laver, så mon ikke hun på et tidspunkt vil begynde at synes om det. Det er jo også sådan at ligeså snart hun bliver 6 måneder, så kan du lave lidt sovs med sødmælk og hælde over, generelt bruge lidt sødmælk i madlavningen og så vil hun måske synes bedre om det ...:o)
Jeg tænker det er fint at tilbyde din datter skemad 2-3 gange dagligt, - grød bør her max udgøre to af dagens måltider, så at give hende 2 x grød og så tilbyde en gang grøntsagsmos er okay - så må du lade hende spise det af grøntsagsmosen som hun vil have. Det er meget fint at du supplerer med en flaske lidt tid efter og sammen med skemaden skal du naturligvis give hende vand af en kop.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, som sagt lyder det som om at I er godt igang og hun bare skal have lidt tid, så prøv fortsat med grøntsagsmos men giv hende også gerne grød.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske