Svar: Natteroderi - 11 mdr.
8. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Solveig
Det lyder umiddelbart som om Helene sover meget i løbet af dagen i forhold til hendes alder. Derfor tænker jeg at nattesøvnen naturligt bliver det kortere, hun er simpelthen ikke træt nok til at kunne sove til kl. 6 ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn på ca 1 år have behov for at sove 1-2 lure dagligt. Ofte vil barnet sove 2-2½ time om dagen og 11-11½ time om natten. Altså et sammenlagt gennemsnitligt søvnbehov på ca 13½ time. Nogle sover naturligvis lidt mere og andre lidt mindre.
Helene sover ofte 1½ time om formiddagen og 2½ time til middag - altså sammenlagt næsten 4 timer i løbet af dagen. Hun falder i søvn om aftenen kl. 19-19.30 og sover så her til mellem 04-05 altså efter 9½ times søvn - sammenlagt sover hun altså 4 timer + 9½ time = 13½ time, hvilket er fuldstændig det hun har behov for.
Hvis I vil have hende til at sove længere om morgenen, så er I altså nødt til at ændre på dagsrutinerne, så hun sover mindre om dagen.
Hun lyder ikke til at kunne undvære sin formiddagslur endnu, hvilket er helt normalt og alderssvarende. Det vil dog være en rigtig god idé, hvis luren her kunne afkortes til kun at vare en time. På samme måde vil I være nødt til at afkorte middagsluren så hun der ikke sover mere end 1½-2 timer. Man kan naturligvis diskutere hvorvidt man skal vække børn der sover eller ej. I jeres tilfælde er det umiddelbart nødvendigt fordi hun ellers vil fortsætte med en rytme, hvor dagslurene er forholdsvis længere end nattesøvnen.
Det er således ikke et spørgsmål om at putte hende senere om aftenen, men et spørgsmål om at hele dagens rytme skal ændres og en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød lavet med sødmælk, smørklat. Tilbydes lidt sødmælk af en kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10 og sover en times tid
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pastaskruer osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 og sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: en portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller sødmælk af kop.
Evt en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Som du kan se ligger tidspunkterne for lure betydeligt senere end hos jer. Alternativet kan også være at bibeholde de putte tider du har, men så stille og roligt forsøge at fjerne formiddagsluren, så hun i stedet begynder kun at få en lur dagligt og her sover fra ca 12-14 hver dag. Altså egentlig bibeholde den lur I har nu og som fungere, og så stille og roligt afkorte og dermed udfase formiddagsluren.
En anden måde at ændre formiddagsluren på er ved at flytte den med 15 minutter hver dag, så hun i stedet for at blive puttet kl. 8.30 først puttes 8.45, næste dag så først kl. 9 og næste dag først kl. 9.15. osv. Det vigtige her er så at du fortsat tager hende op på det tidspunkt du plejer - eller snarere det tidspunkt du ønsker hendes rytme skal være. Det er også en måde stille og roligt at afkorte hendes dagssøvn på og få en rytme, der passer jer alle bedre.
De fleste børn vil mellem 12-18 måneder kunne nøjes med kun en lur dagligt. På den måde er hun aldersmæssigt fint med til at kunne forsøge en ny søvnrytme. Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre til det:o)
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske