Svar: Meget morsyg - 4 mdr.
8. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære 1. gangs mor
Tak for dit brev. Først er det vigtigt at I forældre ved at det I oplever er helt normalt. Det er ikke fordi I gør tingene dårligt eller fordi der er noget i vejen med jeres søn og I skal derfor ikke føle jer som dårlige forældre. Det er altså vigtigt at I ved, at det I oplever med jeres dreng lige nu er helt normalt for børn i 4 måneders alderen - de kan være meget tryghedssøgende og opleves som morsyge.
Netop i denne alder skelner børn mere og mere bevidst om hvor de er - om I er hjemme eller ude, om de er i favn hos nogen de kender eller en fremmed. Det er også sådan at børn i denne alder ændrer søvnrutiner. De sover ofte meget kortvarigt i løbet af dagen sammenlignet med tidligere og de har ofte en lang vågenperiode om aftenen, hvorfor de ofte først er parate til at blive puttet kl. 22.
Det ændrer sig stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre, får mere skemad osv. Hele dagens rutine bliver anderledes og barnet vil således stille og roligt begynde at kunne blive puttet om aftenen kl. 20 og muligheden for at mor kan tage af sted om aftenen bliver også større.
Nogle børn er meget reserverede i 4 måneders alderen og i en sådan grad at man som mor godt kan føle sig bundet på hænder og fødder. Dette kan sagtens vare ved i nogle måneder og det I oplever nu vil mange først rigtigt opleve omkring 8 måneders alderen. Men som sagt - det ses altså også starte i 4 måneders alderen og det er normalt.
Det vil være rigtig godt at få far med på banen så meget som muligt. Jo mere far deltager i den daglige pleje og omsorg, jo mere vil jeres dreng finde ro og tryghed ved dette. Da det er meget vigtigt for jer at far er så meget med som muligt og kan tage over, når mor skal ud, så er det en rigtig god idé at far også skifter ble, er den der giver mad (flaske en gang imellem), giver bad, trøster, underholder osv. Hvis mor er den der går hjemme og far går på arbejde og er meget væk, så er det helt naturligt at jeres dreng føler sig mest tryg ved at mor gør disse ting. Derfor er det vigtigt at far overtager når han er hjemme fra arbejde og i weekenden for søger at være rigtig meget med.
Du spørger, hvordan I lærer jeres dreng at han ikke behøver blive ked af det og forstå at du er lige i nærheden. Her er det faktisk sådan at børn skal være omkring 16 måneder inden de reelt begynder at forstå at man ikke har forladt dem, når man går fra dem. De forstår simpelthen ikke at man er i rummet ved siden af og at de derfor kan være helt rolige. Når man er ude af syne, så er man for dem forsvundet ud af livet og derfor føler små børn sig naturligt forladt.
I takt med at han bliver ældre, begynder at kravle osv. kan man lave små lege med ham. Borte-tit lege og gemmelege, man kan kalde på ham, få ham til at følge ens stemme osv. så han stille og roligt lærer at man stadig er der, selvom man er ude af syne et kort øjeblik.
Det er altså sådan at jeres dreng har brug for at I begge tager jer af ham, passer ham og plejer ham, så han er lige tilknyttet jer begge og derfor fint vil kunne lade sig passe af den ene og den anden. Far kan naturligvis alt andet end at amme og netop amningen gør jo at mor og barn naturligt bliver meget tæt knyttet. Du skriver at du et eller andet sted gerne ville overgå til flaske og for at få far mere på banen kan det også være en god idé. Du skriver dog også at du har affundet dig med at det ikke kan lade sig gøre, da jeres dreng kun vil have bryst ... har du indstillet dig på at du så skal amme til han er 12 måneder?
Jeg spørger fordi, hvis du allerede nu ved at du gerne vil have ham til at tage en flaske, så er det vigtigt at I også giver ham den dagligt og du kan overveje om du en gang i løbet af dagen også skal lade en amning blive erstattet af flasken. Hvis ikke han lærer at tage flaske nu, så bliver det rigtig svært senere hen, han bliver jo mere og mere bevidst og man kan ikke kritisere ham for at vælge den ægte vare ... så skal han tage en flaske og så må I være vedholdende omkring dette. Ellers skal du altså amme de næste mange måneder frem:o)
Det kan være en fordel at tilbyde ham flaske med udmalket modermælk fordi smagen så er noget han kender og er glad for. Det kan også være en fordel at bruge mme og så komme lidt sukker i. 1 tsk til 100ml mælk vil være rigtig fint. Modermælk er naturligt sødere end modermælkserstatning, så at søde erstatningen kan nogle gange få barnet til at drikke det. Sukkeret kan så stille og roligt trappes ud.
Det kan også nogle gange hjælpe at skifte erstatning, forsøge med et andet produkt, fordi de alle smager meget forskellig. Du kan forsøge med både Hipp, Allomin, Nan eller Arlas Babymælk og se om han bedre kan lide noget end noget andet. Det kan også nogle gange være en idé at forsøge med en anden flasketype - hvis I bruger silikonesutter, så prøv med en naturgummisut med ventil og evt. anatomisk formet og hvis det er det I bruger nu, så prøv med det modsatte ...
Det er vigtigt at far tager det roligt, når han oplever at jeres dreng bliver ked af det og hvis I er sikre på at sønnike ikke er sulten og derfor har brug for mors bryst (som kun mor kan give), så må far forsøge noget andet. Det kan være at give ham et bad, at lægge sig på sengen og give ham flasken imens de ligger der - ligesom når du ligger og ammer. At trille ham en tur i barnevognen eller hvad han nu kan finde på, for at bryde gråden og hele situationen.
Det er også vigtigt at de to en gang imellem er alene og nyder hinanden, at de oplever at have det godt. Altså tidspunkter, hvor jeres dreng ikke er for træt, men gerne vil lege, pludre osv. Ligesom det også er vigtigt at du motivere ham til at være lidt hos far og snakker, pludrer, beroliger lidt på afstand, når far holder ham.
Med hensyn til vægtøgning, så får du det bedste indtryk ved at gå ind i livets bog, som du finder på medlemssiderne. Her kan du indsætte alle hans vægt- og længemål fra fødsel til nu og se hvordan han ligger på kurven. Det er her vigtigt at han holder sin kurve, altså følger sin egen kurve.
Med hensyn til at sove om natten, så er det sådan at de fleste børn først omkring 6 måneders alderen kan forventes ikke at skulle have mælk om natten - at sove igennem svarer i denne alder til at kunne sove mellem 5-7 timer uden mælk. At jeres dreng i en alder af 4 måneder har behov for mælk hver 4 time er således helt normalt.
Mange forældre tror at hvis de fylder barnet med grød, modermælk og vælling inden natten så sover barnet godt. Men faktisk virker det ofte modsat på de mindste børn. Det er sådan at jo mere man propper barnet inden sengetid, jo mere vil maven og tarmene jo arbejde på højtryk for at nedbryde føden og derfor giver det ofte mere urolig søvn. Derimod er det en rigtig god idé at tilbyde barnet ekstra mad dagen igennem, fordelt over hele dagen og altså ikke kun om aftenen.
En plan for dagen, hvor jeg forsøger at give plads til både amning og lidt mere flaske kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Nogle børn vil i denne alder have behov for en lille morgenamning her inden de vågner og dagen begynder, andre vil springe den over
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, ikke nogen stor mængde, mellem 1/2-3/4 dl. Du kan give ris, majs, hirse eller boghvedegrød. Vand af kop ved siden af.
Ammes eller forsøge med en flaske, for at få den introduceret lidt mere og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sen eftermiddag/tidlig aften sover sin 3 lur og netop fordi den ligger så sent i løbet af dagen vil den naturligt påvirke putte tidspunktet for natten.
Aften 18-19: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, det er igen vigtigt ikke at give stor mængde, måske bare ½ dl. Vand af kop.
Ammes efterfølgende efter behov
Puttes til natten med en flaske
Sen aften/nat 23-06: Ammes ofte x 1
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske