Svar: Utilpas baby - er det grøden?
8. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Janet
Der sker rigtig meget med børn i 5 måneders alderen og det kunne godt lyde som om at Naya har gennemgået et udviklingsspring, der har gjort hende lidt mere pylret og kontaktsøgende.
Din datter er så gammel nu at hun godt fornemmer om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller hos en fremmed og hun reagerer tydeligt på hvis I er et sted, hvor der er meget uro, meget larm - f.eks. i indkøbscenter eller lignende.
Børn gennemgår en stor udvikling og de har i deres udvikling helt bestemte tidspunkter, bestemte faser, hvor de tager det som nogen kalder for tigerspring. I disse perioder udvikler de sig ofte måde motorisk og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse osv.
I starten, da din datter var helt lille så kunne hun knytte sine hænder, når du gav hende noget. Hun lærte at fokusere og hvis du holdt et stykke legetøj foran hende, blev hun bevidst om at tage ud efter det. Hun blev stille og roligt bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte hende i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Hun udvikler også hele tiden sit sprog, bruger sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Hun skriger højt, brummer dybt, får flere og flere forskellige lyde og nogle gange skriger hun så højt, at hun bliver forskrækket over sig selv.
Hun triller også nu, vender fra mave til ryg og begynder også at trille fra ryg til mave, hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns), tager fat i sine tæer osv... Alt sammen en udviklings fase hun er igennem og netop når børn tager disse stor udviklingsspring, så er de ofte meget pylrede og meget kontaktsøgende.
Det du fortæller lyder altså helt normalt. Der findes en bog "60 vidunderlige uger" som netop beskriver disse spring. Du finder den i min bogguide under 'Udvikling'.
Derudover tænker jeg at din datter naturligvis også godt kan have reageret på skemaden og at skulle fordøje dette. Hvis hun ingen problemer har haft med diarré, udslæt eller lignende, så lyder det dog som om at hun godt kan tåle grød og jeg synes derfor du atter skal forsøge med lidt grød og også begynde med lidt grøntsagsmos.
Giv hende kun lidt af gangen og suppler så op med mælk efterfølgende, da mælken er med til at holde gang i maven. Det er således bedre at tilbyde hende 1/2- 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang.
Giv hende grød med variation af frugtmos som topping og begynd så med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er her en fordel at starte med f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med lidt frugtmos, vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt idé om hvad der måske sker hos jer i øjeblikket:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske