Svar: 6 mdr og træt af skemad
24. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Michala
Din datter har været igang med skemaden længe, så umiddelbart synes jeg ikke at det lyder som en god idé at begynde på ren flaskeernæring.
Spørgsmålet er hvad det er der sker. Måske er hun nået til en alder hvor hun gerne vil prøve noget nyt. Hvordan reagere hun på den mad du spiser? I princippet er der jo ikke noget ivejen for at du sidder med hende på skødet og lader hende spise lidt moset fra din tallerken.
Det kan også godt være at hun gerne selv vil være med. Det vil sige at du kan give hende f.eks. en skorpe i hånden, som hun selv kan gnaske lidt på.
Du skriver at hun er gået ned ned kun at spise 1/3 af den mængde hun tidligere spiste. Måske kan det hjælpe at du ikke tilbyder hende så meget af gange, men derimod indfører et ekstra måltid. Da hun har været igang med skemaden længe, burde hun kunne kapere dette. Mange børn kan omkring 7 mdr´s alderen godt klare fire måltider dagligt, men der er også nogen der ikke kan.
Tror du hun kan have tænder på vej? Jeg tænker på, at hvis det gør ondt i gummerne, så er lysten til at få noget ind i munden jo ikke så stor. Også her kan det hjælpe med en skorpe eller en kold gulerod eller et stykke agurk.
Prøv at lade hende være med, så meget som hun nu kan klare det i forhold til sin alder, og se om ikke der kommer en ændring. Lad være med at presse hende, men sørg for at det er hyggeligt at spise.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske