Brev:
Vil ikke sove, vil ikke være i barnevogn og vil ikke tage en sut
8. august 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Vi har meget store problemer med vores datter, så jeg håber du kan hjælpe os. Jeg er mildest talt mere end tyndslidt efter 3 måneder i "ekstrem arbejdslejr".
Praktisk info: Jeg ammer min datter ubesværet. Hun har afføring ca. hver 2-3 dag.
Problem 1: Min datter VIL IKKE SOVE. Hun sover max 8 timer i døgnet - (og dette er ikke i træk) men små slumreture og ca. 2,5 - 4 timer om natten lagt sammen. Vi har prøvet alt, at vugge hende, at bære hende rundt (hun er stor så det er ret så hårdt), køre i bil, svøbe, lytte til klassisk musik, synge.
Hvad gør vi - det kan simpelthen ikke være normalt eller forsvarligt at et spædbarn på knap 4 måneder kan være vågen 14-16 timer i træk! Til sidst ender det hver dag med, at hun skriger og skriger af udmattelse. Hun ER træt i løbet af dagen, men kæmper imod søvnen som en rasende. Hvad gør jeg? Vi har været til osteopat, zoneterapeut, kiropraktor, egen læge, ørelæge. Kiropraktoren fandt skævheder i nakke og ryg som er rettet ud nu.
Problem 2: Min datter vil ikke ligge i barnevogn! Det lyder jo vanvittigt - et barn der ikke vil være i barnevognen. Det problem har du nok ikke hørt om før..... Jeg har prøvet hver dag i knap 3 måneder at få hende til at være i barnevognen, men det ender efter 10 min i total skrigeri. Jeg har sikret mig, at hun har fået mad, ren ble, bøvset af osv. når jeg prøver. Jeg har lagt en pude i vognen så hun blev løftet lidt op, jeg har lagt en af mine trøjer i vognen, så der kunne dufte trygt, jeg har sunget, og vugget, haft legetøj, fjernet legetøj osv. HUN VIL IKKE VÆRE DER. Hvad gør vi?
Problem 3: Min datter vil ikke bruge sut. Jeg har prøvet at give hende alle mulige forskellige slags sutter i 3 måneder - hun spytter dem ud og turen ender igen i skrigeri. Jeg har benyttet 3 strategier:
a). Jeg har givet hende sutten efter hun har spyttet den ud gang på gang på gang.
b). Jeg har gået rundt med hende og give hende sutten i munden, mens jeg masserede hendes tyggemuskler/kæber.
c). Jeg har givet hende sutten mens hun lå helt tæt ind til mig med et par dråber modermælk. Sundhedsplejersken har endda forsøgt. Hvad gør jeg?
Problem 4: Min datter vejer alt for meget for en uge siden vejede hun 7,4 kg - havde taget 900 gr på på 2 uger!!!!!! Og det (ironisk nok) i en periode hvor jeg havde arbejdet med at indføre regelmæssige amninger og pauser. Min sundhedsplejerske siger, at der skal gå mindst 3 timer mellem hver amning og er hun sulten i mellem tiden må hun få tilbudt vand fra flaske (som hun ikke vil sutte af) eller græde i en tryg favn. Hvad gør jeg så denne eksplosive vækst ikke fortsætter?
Jeg synes, at det er pinligt med så tykt et barn. Jeg vil lige tilføje, at da min kæreste var 3 måneder gammel - vejede han det samme og jeg var også selv et stort barn. Vi er ikke overvægtige i dag.