Svar: Vil ikke sove, vil ikke være i barnevogn og vil ikke tage en sut
8. august 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
En meget vigtigt ting. Det er overhovedet ikke pinligt at have en pige der i en alder af 4 måneder vejer 7,4 kg. Det lyder på ingen måde overvægtigt og der findes børn som er meget større end dette. Ja, hun ligger i den høje ende, men det er ikke ensbetydende med at hun vejer for meget. Det handler derimod om at du har rigtig god mælk til hende og at hun stortrives på ammemælk - det er noget du skal være stolt af og ikke noget du skal synes er pinligt!
Den vægtøgning hun har vil helt naturligt ikke blive ved og hun vil i takt med at hun bliver ældre udligne, så hun ved 12 måneders alderen vejer ligesom de fleste andre børn. Det hele ændrer sig i takt med at hun begynder at få skemad, begynder at kravle, bevæge sig mere rundt og bruge sig selv mere fysisk.
Da hun trives så godt som hun gør så vil jeg normalt ikke anbefale at starte med skemad endnu og vil umiddelbart sige at du skal vente lidt. Men på den anden side, så tænker jeg også at det er fornuftigt ikke at amme hende konstant og at forsøge at komme ind i en rytme, hvor hun så begynder at kunne sove lidt mere. Netop det at få lidt skemad kan hjælpe på dette og jeg synes skemad må være at foretrække fremfor flaske - især fordi hun jo får sit mælkebehov og væskebehov fint dækket hos dig.
Jeg tænker derfor at en fast plan for dagen vil kunne hjælpe jer og det er her vigtigt at du nu forsøger at kigge lidt mere på klokken end på din datter. Det er vigtigt at du forsøger at putte hende til fast tid hver dag, ligesom hun skal amme og have sin skemad til faste tidspunkter. Det har stor betydning for hvordan hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme bliver og det kan du godt påvirke stille og roligt.
Du skal regne med at hun skal sove 3 lure i løbet af dagen og dermed sove en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal i første omgang ikke gå så meget op i hvor længe hun sover, men i stedet koncentrere dig om at få skabt en rytme hvor 3 lure dagligt indgår.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30-10: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. med en lille smule frugtmos som topping, vand af kop. Start med 4-5 tsk fulde og øg hende langsomt så hun stille og roligt når op på 1/2-3/4 dl. Når hun kan spise dette begynder du at tilbyde hende grød eller mos om aftenen, som 2 skemåltid.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16.30-17: Ammes
Powernapper her 3. lur
Aften 18-19: Når skemaden til frokost fungerer, så starter du med lidt grød eller grøntsagsmos om aftenen. Det er vigtigt at hun ikke får for meget, da hun ikke er ældre end hun er. Det er således bedre at tilbyde hende ½ dl 2 gange dagligt end 1dl en gang dagligt, fordi det hjælper jer til mere rytme og samtidig giver hende lidt variation i sit indtag.
Puttes til natten med amning mellem 19-21. Tidspunktet varierer helt afhængig af hvor sent hendes 3 lur ligger og hvor meget hun har sovet i løbet af dagen. Det er således ikke unaturligt, hvis hun i denne alder sover sen 3 lur og går sent i seng ...
Sen aften/nat 23-06: Ammes x 1 efter behov
Hvis hun ikke vil barnevognen, så må du lægge dig med hende, amme hende, vugge hende eller lignende, når hun skal sove. Men ellers har du naturligvis ret i at det er fornuftigt at lære hende at sove i sin vogn og den bedste måde at gøre det på er enten:
1. At amme hende og først putte hende, når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn. Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i barnevognen. Hold hende meget gerne svøbt og stå så lidt ved hende. Hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
2. At lade hende sidde lidt op og se ud. Hun er selvfølgelig for lille til at kunne sidde rigtigt, men barnevognen har evt. et lille ryglæn du kan hæve og sætte hende skråt op af, så hun kan kigge ud. Herefter trille hende en tur, pludre lidt med hende, aktivere hende lidt undervejs og så først putte hende, når hun viser sig fuldstændig klar.
3. At bruge en voksi, eller anden form for kørepose, duni-duo, slee bee og hvad de ellers hedder. Her kan du amme hende inden døre og efterfølgende pakke hende roligt ned, kærtegne nusse hende osv. og så når hun er rolig og afslappet putte hende ud i barnevognen og trille hende en tur.
Med hensyn til at bruge sut, så hedder det jo en narresut og mange børn fravælger faktisk den. Din datter er tilsyneladende så glad for brystet at du ikke får hende til andet og så må det være sådan. Sut er ikke noget børn skal have... du kan forsøge med forskellige typer, jeg ved at nogle familier har været heldig at barnet har accepteret Nuby, Nuk eller Pigeon, når alt andet ikke har virket ... men ellers må du acceptere at hun ikke er en pige, der bruger sut.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske