Svar: Udfordringer med amning - appetitspring, trøske?
9. august 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lisbeth
Tillykke med den lille pige:o)
De fleste børn har i 4-6 ugers alderen et appetitspring. Det betyder at de på det tidspunkt er blevet så store, at de har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Derfor virker de pludselig mere søgende, spiser uroligt og meget ofte kortvarigt, slipper, tager fat, slipper igen, virrer med hovedet osv. De spiser tit og gerne, små græder og virker generelt mere pjevsede - alt dette fordi de bliver lagt mere til og jo hyppigere de lægges til, jo mere mælk kommer der.
Mit bud er derfor at din datter lige nu protesterer lidt over at ligge ved brystet fordi hun skal have produktionen sat lidt op og samtidig virker søgende og pjevset, fordi hun har brug for at blive lagt til hyppigt og kortvarigt.
Prøv derfor om du kan følge hende og lægge hende til så hyppigt som muligt. Brug meget gerne forskellige ammestillinger, så du både ligger ned og ammer, sidder med hende traditionelt i favnen og ammer hende i tvillingestilling. Det at skifte stilling kan få hende til bedre at tage fat.
Du kan også forsøge at stimulere dit bryst og din brystvorte lidt inden du lægger til. Hvis brystvorten stritter og mælken er begyndt at løbe, så vil hun måske hellere tage fat.
Trøske kan sagtens påvirke, det svier og kan gøre ret ondt. Derfor skal du naturligvis have tjekket om det er det hun har og er der tale om svamp, så skal I begge behandles. Det er vigtigt da I ellers hele tiden vil smitte hinanden og svamp på brystet kan faktisk ødelægge en amning ... Det er ofte enormt smertefuldt.
Hvis du ingen tegn har på svamp selv og Smilla kun har lidt i munden og ingen tegn på svamp i numsen, så kan du i første omgang forsøge om lidt trøskesaft vil kunne hjælpe. Du kan også vaske hendes mund og dine brystvorter med danskvand. Men hvis hun fortsat har hvide belægninger i munden efter dette, så vil jeg råde jer til at blive behandlet og her skal I til lægen og have en gel, der kan bruges både i munden på Smilla og på dit bryst.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske