Brev:
Sovemønster om natten
9. august 2008
Alder:
6 mdr.
Sovemønster om natten
Kære Helen,
Mine spørgsmål til dig drejer sig om min datters behov for mad/trøst om natten.
Hun er godt 6 mdr. og er en stor pige indenfor det normale. Jeg ammer hende, og herudover får hun 2-3 måltider om dagen. Hun spiser godt - særligt af den mad hun får serveret om aftenen.
Normalt vågner hun og beder om bryst ca. 4 gange hver nat. (Mellem puttetid ca. 20.30 og morgen ca. 8.30). Hun dier i søvne.
Hun sover i sin seng inde ved os. Vi har ikke mulighed for at tilbyde eget værelse.
Hun er god til at falde i søvn af sig selv. Jeg ammer hende, og lægger hende så, vågen, i sin seng, hvor hun putter med sin sutteklud til hun falder i søvn. Nogle gange tager det lidt tid, hvor hun bakser rundt. Hvis hun græder, går jeg ind til hende og siger noget beroligende og kysser hende på kinden. Det plejer at virke.
Siden hun var ca. 4 mdr. har jeg ønsket at tage "den store tur" og få reduceret natamningerne. Det blev først for 1½ uge siden, at vi tog turen. Den forløb således: Vi rykkede puttetidspunktet til kl. 20 (hun virker ofte træt om aftenen). Ca. 24 fik hun bryst. Hun vågnede ca. 2.30 og skreg i ca. 2 timer. Hun var utrøstelig. Vi prøvede med beroligende ord, en hånd på hende, kys på kinden, lægge hende i en god sovestilling med sin sutteklud... Vi forlod ofte rummet, og vendte så tilbage lidt efter. (Vi sov i stuen). Intet hjalp.
Det virkede til at det var udmattelse, der gjorde at hun faldt i søvn efter et par timer. Ved godt 6-tiden vågnede hun igen og fik bryst, hvorefter hun sov videre i et par timer. Dette forløb gentog sig natten efter.
Og de seneste 7 nætter har set nogenlunde således ud: I seng ca. kl. 20. Jeg tager hende op og ammer når jeg går i seng ved 23-24-tiden. Planen er så, at hun først skal have mad igen efter 6 timer. Hun vågner et sted mellem 3.30 og 5 og græder i ca. 10 -20 min. Nogle nætter vågner hun to gange i dette tidsrum. Vi siger noget beroligende og lægger hende i en god sovestilling og finder hendes sutteklud til hende. Efterhånden falder hun til ro og sover videre, og vågner først ved 8-8.30-tiden.
Når hun vågner om morgnen siger hun ikke noget. Hun går bare i gang med at lege med nogle sager, vi lægger ned til hende, efter hun er faldet i søvn om aftenen. Hun kan sagtens lege i en god time, før hun beder om kontakt med os. Når jeg giver hende bryst der om morgnen, så virker det mere som en hyggeamning. Hun tømmer ikke et bryst og har samtidig travlt med at følge med i, hvad der sker omkring hende.
Endelig er vi nået til mine spørgsmål:
Hvordan skal jeg forholde mig til hendes opvågning(er) om natten? Eftersom hun ikke virker særligt sulten om morgnen - 8-10 timer siden sidste amning, så er det vel heller ikke sult, der vækker hende om natten? Skal vi fortsætte med bare at trøste lidt, og så vil hendes natlige opvågninger efterhånden forsvinde? Eller skal jeg amme hende? Eller noget tredje? Jeg er bange for, at komme til at vende tilbage til en dårlig vane med flere (end nødvendigt) natlige amninger.
Tillægsspørgsmål: Du skriver, at babyer på hendes alder, gerne skal have mad efter ca. 6 timer. Hvorfor? Fordi de ernæringsmæssigt har behov for det, eller fordi de ikke kan udholde sult i længere tid? Hvornår skal babyer kunne klare en længere nat - fx 8-10 timer?
Nana