Svar: Sovemønster om natten
9. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Nana
For at sikre at din datter ikke behøver mælk i tidsrummet 24-06, så er det vigtigt at du sørger for at hun får sit mælke og væskebehov godt dækket i løbet af dagen. Du skal således fortsat sikre dig at hendes indtag er tilstrækkeligt ved siden af den mængde skemad hun nu også spiser.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for mellem 800-1000ml mælk i døgnet, selvom de får skemad 3 gange dagligt. Det er rigtig meget og for at barnet skal få sit mælk og væskebehov dækket og samtidig give plads til den øvrige mad, så er det uhensigtsmæssigt at barnet sover mere end 6 timer uden mad og drikke. Hvis din datter sover 8-10 timer i træk, så er der simpelthen ikke timer nok i døgnet til at sikre hendes behov i øvrigt. Det er således dejligt at børn sover igennem, men at sove igennem svarer i 6 måneders alderen til at barnet sover mellem 5-7 timer uden mælk.
Først efter 10 måneders alderen vil de fleste kunne sove fra ca kl. 20, hvor de puttes til næste morgen tidlig uden at få vand eller mælk. Når jeg anbefaler at børn i 6 måneders alderen max sover 6 timer, så er det altså fordi de ernæringsmæssigt har behov for det. De er fortsat nødt til at få meget mælk og skal samtidig have plads i maven til skemad.
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frugtmos med jerntilskud, ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger og lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes, tilbydes evt lidt appelsinbåde eller anden blød frisk frugt at gnaske lidt i.
Powernap begynder evt. at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, lidt sovs osv.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt barnet har sovet sen eftermiddag
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Sover uden mælk, kan dog godt have behov for trygheden og have behov for hjælp til at finde ro.
Som du kan se indgår der i en plan til et 6 måneders barn fortsat 6 amninger i døgnet og 3 måltider skemad. For at sikre behovet for begge dele, er det hensigtsmæssigt at barnet ikke sover et meget langt stræk. I takt med at hun begynder at spise mere mad, større portioner, så vil amningerne stille og roligt udgå om dagen og det gør amningen aften og sen aften endnu mere vigtig.
Jeg synes derfor det er vigtigt at du bibeholder sen aften amning og tidlig morgenamning, så længe din datter ikke er ældre. I tidspunktet imellem de to amninger vil det dog være rigtig fint at fortsætte med at lære hende at falde i søvn uden bryst og i stedet med kærtegn, beroligende ord osv. som I forsøger. Det lyder jo også som om at det har haft en vis effekt allerede, hvis hun nu kan beroliges på 10 minutter fremfor 2 timer ...
Hvis hun søger brystet meget om natten, så skal du medtænke om hun får mælk og væske nok i løbet af dagen. Ellers vil det være en god idé at øge hendes dagindtag. Hvis du oplever at det handler om tryghed og du ikke kan få hende til ro uden at tilbyde brystet, så sørg for at give hende brystet kortvarigt, så hun kun dier til hun er rolig og ikke fylder sig med mælk.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske