Svar: Mad - Er vores rytme ok?
9. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Det lyder umiddelbart som om at I har en fin rytme for dagen, han sover det han har behov for og får mange små måltider. Der er dog lidt du kan ændre på og mine forslag kommer her.
For det første tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at lære Mikas at drikke vand af en kop i stedet for af en flaske. Det er fint at bruge flasken en gang imellem, hvis det sikrer ham et større indtag og han har brug for dette, men det er vigtigt at han også lærer at drikke af en kop.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give frugt som mellemmåltider og i stedet tilbyde f.eks. grøntsagsmos som supplement til hans rugbrødshapsere. I takt med at han så bliver bedre til at tykke, så kan han få kogte grøntsager i stykker og øve sit pincetgreb. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg og du kan købe mos fra glas eller bruge rester fra aftensmaden, hvad du nu synes passer jer bedst.
Det er helt fint at du ammer ham 2 gange dagligt og supplere med mme i grød og mos, fordi du jo også giver vælling til natten og det tæller med i mælkeregnskabet. Fik han ikke vælling ville det være godt at amme 3 gange dagligt, men det behøver du ikke nu. Du kan naturligvis fortsat forsøge at tilbyde kold eller lun mme af kop for at se om han vil drikke det, du kan også forsøge med lidt sødmælk. Derudover kan du evt. også begynde med lidt tykmælk eller lignende surmælksprodukt. På den måde dækker du også hans mælkebehov, det er bare vigtigt at komælk ikke udgør for stor en del i forhold til modermælk og modermælkserstatning/vælling.
Det er rigtig fint at du bibeholder amningen sen aften, da han tydeligtvis har behov for denne amning og spiser rigtig godt der.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, ½ bolle med smør
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: rugbrødshapsere med smørbart pålæg, makrel, sildepostej, tun, rognguf, smøreost, leverpostej mv. Suppleres med grøntsagsmos fra glas eller rester fra aftensmaden, det kan være lidt mos eller lidt ris med sovs, små stykker af indmaden af en frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14 evt med vand af flaske, hvis det hjælper til bedre at falde til ro og han har behov for den ekstra væske for at maven fungerer.
Eftermiddag 15.30-16.00: Flerkornsgrød med frugtmos, eller f.eks. en lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk sovs af forskellig slag, grøntsager. Noget moset og noget i stykker og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca 19.30
Sen aften 22-22.30: Ammes fra begge bryster
Som sagt er planen og rytmen du har sendt fin og du kan se at det ligner mit forslag meget. Jeg har dog indført lidt ændringer, som jeg håber hjælper jer lidt videre på vej. Der sker jo rigtig meget her i 8-9 måneders alderen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske