Svar: Ammes i søvn altid
10. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Det er helt naturligt at din datter falder i søvn ved brystet. Det er trygt og dejligt for hende at blive ammet og netop bryst og amning indgår som en helt fast del at hendes putteritual. Det er ikke en ond cirkel men tryghedsgivende og din datter lærer på den måde at falde i søvn på en rolig, tryg og rar måde:o)
Problematisk kan det dog være, hvis hun skal passes i institution om 1 måned. Her vil hun være 7 måneder gammel og fortsat have et ret stort mælkebehov. Det vil i den alder naturligt være sådan at det at få mælk indgår i putteritualet og alternativet til amning er derfor en flaske inden f.eks. middagslur. Du er derfor et eller andet sted nødt til at arbejde på at lære hende at tage flaske, så pædagogerne i institutionen kan give hende en sutteflasken inden hun skal sove.
Ved at give flaske kan du således erstatte en amning. Men derudover er det sådan, at det er meget vigtigt at din datter lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Det er altså vigtigt at du afbryder amningen og putter hende lige inden hun falder i dyb søvn. Altså på det tidspunkt, hvor du kan fornemmer at hun er ved at falde i søvn men lige misser med øjnene, fornemmer at hun bliver flyttet og hvor hun ligger og således lærer at sove uden bryst.
Du kan med fordel øve dette om dagen, hvor hun jo også skal passes. Om aftenen vil du fortsat kunne amme hende og I vil begge have behov for denne hyggestund, når hun starter i institution.
Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng eller i barnevogn. Tilbyd hende meget gerne en sut og en sutteklud ved ansigtet. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevogn, så tril vognen lidt frem og tilbage imens du holder hænderne på hende, holder sutten ved hendes ansigt osv.
Sutten er også et rigtig godt alternativ til brystet og hun har brug for en substitut. Det at sutte kender hun jo er og tryg ved, hun er vant til at sutte sig i søvn. En sutteklud ved ansigtet er også vigtigt, det kan være en klud der dufter af dig, så hun fornemmer at du er der og det at have noget ved ansigtet minder om at ligge ved brystet.
Du skriver at hun hverken bruger sut eller flaske og det kan være rigtig svært at lære hende det nu ... En måde at lære hende at tage flaske på kan være at malke noget af din egen mælk ud og bruge dette. Så er smagen noget hun kender. Sutten kan forsøgt lirkes i munden lige efter amning, når hun i forvejen er i 'suttemode'.
Hvis hun under ingen omstændigheder vil sut eller flaske, så bliver det nok lidt svært for personalet at trøste hende de første dage. Dog er det ofte sådan at barnet hurtigt vender sig til de nye rutiner, hun vil naturligt blive mere træt af alle indtryk og stimuli og vil derfor også lettere falde omkuld, når hun skal sove - uden både bryst, sut og flaske...
Når hun bliver 8 måneder er mælken inden middagslur ikke længere så vigtig. Her kan hun fint ammes tidlig morgen, aften og sen aften og på den måde få sit mælkebehov dækket. Det er altså et spørgsmål om en forholdsvis kort periode, derefter ændrer behovet sig.
Og vigtigt - husk det med at afbryde amningen og putte hende inden hun sover helt, så hun lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden ...:o)
Jeg håber du kan bruge mine overvejeler lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske