Svar: Sulten midt om natten og spørgmål om mme, Aptamil HA
10. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Jeg er helt enig med dig i at din dreng højst sandsynligt vågner om natten fordi han har behov for mere mælk og mad og jeg vil derfor sende dig en madplan, som det anbefales i Danmark til børn på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes derudover lidt agurkestænger eller lignende i at sidde med i hånden og gnaske lidt i. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Flaske med mme, tilbydes lidt frugtmos og evt. lidt frisk frugt i hånden. Det kan være blød frugt som f.eks. appelsinbåde, nektarin, blomme, fersken, jordbær. Han må også gerne få en brødskorpe at gnaske i og opbløde med spyt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Du må således gerne give ham lidt sovs på grøntsagsmosen, hvis du f.eks. har lavet lidt tomatsovs eller lignende med sødmælk. Vand af kop og tilbyde som aftenen også lidt at sidde med i hånden og gnaske i.
Puttes til natten med en flaske vælling eller mme ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske eller ammes
Nat 23/24-05/06: Sover uden mælk
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 3 måltider skemad og mellem 800-1000ml mme dagligt. I takt med at mængden af skemad stiger falder indtaget af mme naturligt, men de fleste børn vil have behov for 5-6 flasker dagligt. Først i 7 måneders alderen nedsættes til 4 flasker og i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 flasker (600ml mme dagligt).
Vælling tæller med i mælkeregnskabet og jeg vil anbefale dig at købe en rigtig vælling beregnet til børn fremfor at du selv begynder at tilsætte rismel, vanille og lignende. Da din dreng ikke viser nogen tegn på allergi, så burde det ikke være problematisk at tilbyde ham almindelig vælling. Samtidig er du helt sikker på at kvaliteten er i orden og at han får de vitaminer, mineraler osv. som han har behov for, hvis du køber et færdigt produkt.
Det er sådan at Aptamil ikke forhandles i Danmark og derfor ikke noget du normalt kan købe på et dansk apotek. Til børn med risiko for at udvikle allergi sælges Nutramigen eller Profylac på apoteket. Man kan også i de almindelige supermarkeder købe Nan HA som har delvist spaltede proteiner, det giver en vis forebyggende effekt, men er der tale om et barn med f.eks. mælkeallergi, så anbefales Nutramigen eller Profylac.
Et barn er i risiko for at udvikle allergi hvis mor og/eller far har eller har haft en kendt behandlingskrævende allergi. Det kan være en fødevareallergi, det kan være høfeber, astma eller f.eks. børneeksem. For at forebygge at barnet får allergi anbefales det derfor at amme eller hvis dette ikke er muligt at give de specielle erstatninger som Nutraming eller Profylac (eller hos jer Aptamil). Dette anbefales kun til barnet er 4 måneder gammelt, herefter kan barnet ernæres fuldstændig som andre børn.
Da din dreng som sagt ikke viser nogen tegn på allergi og nu er 6 måneder gammel, så vil det være rigtig fint at tilbyde ham almindelig modermælkserstatning eller vælling. Ønsker du at fortsætte med Aptamil fordi han trives på dette, så kan du naturligvis også gøre dette, du får bare svært ved at finde det i DK ...
Aptamil 2 er så vidt jeg ved en tilskudsblanding. Det betyder at det gives som tilskud til anden mad, men da han er godt igang med skemaden, vil han jo også få dette. Aptamil 2 kan gives fra 4 måneder og der er således ikke umiddelbart problemer med at tilbyde det til din dreng nu. Aptamil 2 mætter evt. lidt mere, sådan er det ofte med tilskudsblandinger og det kan være en fordel til børn der drikker meget mælk for at blive mætte. Modsat, hvis barnet trives på type 1 behøver man ikke skifte over.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper dig videre, fortsat held og lykke og god ferie her i DK:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske