Svar: Vil ikke drikke mme - 6 mdr.
10. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det er utroligt frustrerende, når man som mor skal på arbejde og ens lille pus skal passes og så ikke vil drikke mælk. Det kan virke fuldstændig uoverskueligt Nogle gange løser tingene dog sig selv fordi man jo ikke er der, så der er ikke anden mulighed og vi kan derfor håbe at det er tilfældet hos jer. Ellers vil det være en rigtig godt idé og nødvendigt at du ikke skruer amningen ned endnu, men forsat ammer når du er hjemme, - eftermiddag, aften, sen aften og tidlig morgen, så han på den måde får sit mælkebehov dækket.
Ved siden af dette kan du naturligvis komme mme i maden og på den måde få ham suppleret op. Det tæller lidt men kan ikke erstatte en amning fordi det ikke kun handler om at han skal have mælk, men også væskebehovet dækket. Han er derfor fortsat nødt til at blive ammet eller lære at drikke af en flaske. Det er stadig rigtig store mængder mælk der skal indenbords - dagligt ca 800-1000ml mælk og det er meget svært at nå op på hvis ikke han ammes eller får flaske ... Det kan i jeres tilfælde også hedde 700ml mælk (modermælk eller mme) og 300ml vand ...
Det er fint at I har forsøgt forskellige mærker, vælling osv. Det er også fint at I forsøger med forskellige flaskesutter, kopper, tudkopper osv. Det lyder dog umiddelbart som om at det nu ikke er et spørgsmål om at finde ud af at drikke af en flaske, men mere som om at det er smagen eller temperaturen han protesterer mod.
Modermælk er betydeligt mere sødt end modermælkserstatning og I kan derfor prøve at komme lidt sukker i erstatningen og se om det kan gøre smagen bedre for ham. Derudover må I forsøge at tilbyde det både lunt og koldt, for at se om det kan give en ændring.
Lige nu får din dreng mælk nok og i 7 måneders alderen kan du ved at amme ham 4 gange dagligt fortsat sikre hans mælkebehov. I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger være passende og så begynder han at kunne få mere komælk, yoghurt og lignende og du vil således stille og roligt kunne skrue amningerne ned til kun at vare 2 gange dagligt.
På den måde arbejder tiden også for jer og du vil godt kunne amme selvom du går på arbejde og på den måde sikre ham den mælk han behøver.
Men prøv om sukker og temperatur kan gøre en ændring og så å I se hvad tiden bringer. Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske