Brev:
Hvordan kan han spise mere?
10. august 2008
Alder:
10 mdr.
Hvordan kan han spise mere?
Kære Helen,
Jeg skriver til fordi jeg har brug for hjælp til at opdatere vores dagsplan i forhold til antal mme flasker.
Vores dreng Mattheis er nu knap 10 mdr. og hans dagsplan ser således ud:
7.00-7.30 Havregrød med banan
8.30: Mme flaske, 210 ml.
ca. 9-10.30: Formiddagslur
11.30: Frokost, brødhapser, tilbydes lidt frugt
ca. 13.30: Eftermiddagslur
15.00: Frugt
17.30-18.00: Aftensmad, grøntsager med fisk/kød, tilbydes frugt eller yoghurt
18.30: Bad
19.00-19.30: Puttes til natten med mme flaske, 210 ml.
23.00: Sen mme aftenflaske, 210 ml.
Vores problem er at han ikke altid spiser særlig meget til måltiderne.
Morgenmaden er rimelig sikker og der han spiser fint. Frokosten er meget ofte en ”kamp” at få ham til at spise noget. Eftermiddagsfrugten kan enten være en succes eller han tager måske bare en enkel bid. Aftensmaden er oftest nogenlunde OK, men nogen gange spiser han kun meget lidt.
Spørgsmålet er hvordan kan vi få ham til at spise mere til måltiderne? Skal vi skifte eftermiddagsfrugten ud med yoghurt? Skal vi skære en mme flaske fra eller bare gøre flaskerne mindre? Hvor lang tid skal vi fortsætte med 23 flasken? ...
...
Han har haft en periode omkring 8 måneder, hvor han nægtede at spise hvis jeg gav ham maden med ske. I ca. en uge ville han kun spise med egne fingre (blev dog sjældent til meget) eller hvis det lå på bordet som mos kugler kunne jeg være heldig at luske en enkel bid i ham med mine fingere. Det blev bedre, da jeg gav ham en ske at sidde med selv. I dag skal han have en ske selv eller noget andet at sidde med, når han spiser. Ellers vil han ikke spise, medmindre han er meget sulten til aften.
Du må meget gerne give dine ideer til hvordan vi kommer videre. Motorisk er han helt OK (træner med at gå fra stol til stol, øver balance med at stå mv.). Det handler altså mest om hvordan vi kan gøre måltiderne bedre.
Hvad burde han ”kunne” nu i forhold til at spise? Hvor meget skal han selv ligesom deltage aktivt i måltiderne? Hvordan kan man styrke hans aktive deltagelse i måltiderne og samtidig være sikker på at han får nok at spise?
Det skal måske også tilføjes at han vågner et par gange om natten de fleste nætter. Han falder som regel i søvn igen, hvis han får sin sut.
På forhånd tak for hjælpen og for en rigtig god brevkasse.
Matthies’ mor.