Svar: Hvordan kan han spise mere?
10. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Matthies' mor
da din dreng nu er ved at være 10 måneder gammel, vil det være rigtig fint at skære ned til kun 2 flasker dagligt - ialt 400ml som vil dække hans behov indtil 12 måneders alderen. Derefter skal flaskerne helt væk og han skal spise almindelig mad og dække sit behov via kop.
De fleste børn vil i 10 måneders alderen godt kunne begynde at sove uden den sene aftenflaske, men hos jer lyder det som mere hensigtsmæssigt at fjerne flasken om formiddagen, da den tilsyneladende spiller meget ind på jeres drengs appetit til frokost. Jeg vil derfor foreslå at I bibeholder flaske aften og sen aften med fjerner flaskerne om dagen og i når han bliver omkring 12 måneder, så skærer i indtaget i den sene aftenflaske ned, så han tilsidst helt kan undvære og flasken inden sengetid bliver så erstattet af en kop mælk og en banan.
Lige nu ser mit forslag til en dagsplan således ud:
Morgen 7.00-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden flaske
Frokost 11.30-12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg af forskellig slags. Tilbehør af kogte grøntsager i stykker, kogte pastaskruer og lignende, evt. supplere med lidt grøntsagsmos, hvis I synes han spiser for lidt af det andet. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Aften 17.30-18.00: Aftensmad som er det samme som I spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags. Ris, kartofler og lignende kan gives moset med lidt sovs, kød kan gives i stykker. Sødmælk eller vand af kop
Evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23.00: Flaske med mme. Næste flaske der forsvinder er denne.
Du skal ikke fokusere så meget på mængden men i stedet tænke på at maden skal appellere til ham i farver og maden skal tage udgangspunkt i det han ser I andre spiser. Det er rigtig fint hvis du således til frokost sammen med brødhapere tilbyder kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt og lignende som appellerer til ham i farverne og som samtidig øver hans pincetgreb. På samme måde supplere med pastaskruer, kartoffelbåde og lignende, som han selv kan spise enten med fingrene eller med en gaffel.
Han kan med den alder han har godt spise med en gaffel, du kan lære ham det, hjælpe ham made på gaflen og guide ham til at føre maden ind i munden. Nogle gange vil han måske også pille maden af gaflen og putte den i munden med fingrene og det er helt okay. En ske derimod kan han sandsynligvis ikke spise med endnu, det kræver en anden teknik og maden glider let af skeen. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de mestrer at spise med ske ...
Han må altså meget gerne spise selv og øve sig i dette og det er helt fint at lade ham gøre det. Du må så samtidig supplere med lidt skemad, lidt mos ved siden af maden i stykker, hvis du oplever at han har brug for lidt ekstra og hvis han vil lade dig gøre det. Det er altså godt at lade ham starte selv og så tilbyde at hjælpe ham, når han er ved at blive træt og stadig virker sulten :o)
Om aftenen kan du med fordel mose f.eks. kartoffel med sovs og give ham dette med gaffel eller ske og så lade ham spise stykker af frikadelle, farsbrød eller lignende selv, på den måde vil du skiftevis give ham noget og han vil spise selv.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske