Brev:
Besvær med fordøjelsen
10. august 2008
Alder:
7 mdr.
Besvær med fordøjelsen
Kære Helen
Tak for dine gode svar på mine mange spørgsmål. Nu kommer der lidt flere… :o)
Til orientering fik vi vejet Mathias forleden. Han er nu 7,5 måneder gammel og vejer 7,5 kg (og er som sagt født 5 uger for tidligt). Hans to tænder i undermunden er lige kommet frem.
Mathias er en dejlig glad dreng, som ikke volder os de store udfordringer. Vores største bekymring – som dog også fylder noget – handler om hans fordøjelse og udfordringer med samme.
Det er vores opfattelse, at han har betydeligt sværere ved at komme af med sin afføring end andre børn på hans alder, og når han så kommer af med det, er det i perioder meget hård afføring.
Der har også været perioder i de sidste par måneder, hvor hans afføring har været blødere, men generelt lader han til at være generet, når han skal ”på toilettet”.
Stort set hver gang, vi giver ham mad, begynder han efter noget tid at trykke og presse. Der kommer ofte først noget ud, når han kommer op i vores arme og stå på sine ben (han er meget stærk i sine ben). Det er som om, han har behov for at bruge kræfterne i benene til at presse afføringen ud. I perioder (og det er også i disse dage) har han ret hård afføring.
Jeg gik forleden over til at bruge Nan 2 på pulver i hans grød (i stedet for færdigblandet Nan 2 og Allomin) og jeg har en mistanke om, at pulveret har påvirket hans mave negativt. Derfor skiftede vi for få dage siden til grøn Allomin i håbet om, at det hjælper. Jeg synes, det går lidt bedre, men uanset konsistensen på hans afføring, synes vi, vi ser en generel tendens til, at det er en udfordring af komme af med afføringen, og at han i forbindelse med måltiderne begynder at presse og presse.
Han har afføring ca. 4 gange om dagen og ofte er det mindre klumper, der minder os lidt om en rund bouillonterning på størrelse med et par vindruer (:)!). Han kommer altså af med afføringen, men det kræver tit anstrengelser, og det, vi ser i bleen, er sjældent af særlig lind konsistens. Jeg giver ham dagligt lidt sveskemos, men jeg ved egentlig ikke, om jeg synes, det virker. I de sidste 4 nætter har han vækket os om natten med trykke- og presselyde, og jeg må tage ham op og trøste ham, fordi han virker generet af maven. Han falder dog i søvn igen, uden at have afføring om natten. Vi følger stort set den madplan, du har sendt os, dvs at han får en varieret kost af grød, grøntsagsmos, rugbrød, frugt m.v. i løbet af dagen.
Bør vi give ham laktulose (er der bivirkninger..?), bør vi ændre hans kost, vente på, det bliver bedre af sig selv, eller hvad synes du? Det gør os ondt at se, hvordan vores ellers glade dreng tydeligt er generet af den mave flere gange om dagen. Vi giver ham vand til alle måltider og han drikker nok gennemsnitligt 30 ml. per måltid.
Vi mener, at maven har generet ham i perioder, siden han var helt spæd – fx var det ofte min opfattelse, at han blev påvirket af bl.a. luft i maven, hvis jeg havde spist visse fødevarer som mælkeprodukter, chokolade m.v.
Og så til et par øvrige spørgsmål:
Forleden kastede jeg mig ud i et forsøg med rugbrødshapsere, og det var han helt pjattet med. Det var tydeligt, at han kedede sig lidt med grøntsagsmosen. Derfor vil vi gerne give ham rugbrød til et af hans måltider med forskelligt pålæg; avocado, grøntmos, leverpostej m.v. Jeg synes dog, jeg har læst, at man først bør starte med hapsere i 8-måneders-alderen. Handler det bare om, at børnene skal være gode nok til at tygge, eller handler det om glutenindtaget? I din forrige mail anbefalede du os at Mathias får 4 måltider, 2 x mos og 2 x grød, når han er 8 måneder. Kan vi ikke udskifte et af disse måltider med et hapser-måltid?
I deres bog om kost til små børn anbefaler sundhedsstyrelsen forskellige former for hjemmelavet pålæg, men for at være ærlig, har jeg ikke altid tid til at forberede alt fra bunden. Derfor har vi bl.a. forsøgt os med figenpålæg, sildepostej, torskerovn fra dåse. Det er vel ok, er det ikke?
Måske vil du, med udgangspunkt i den fine plan, du sendte mig i din forrige mail, komme med dit bud på en plan for dagen, når Mathias’ kære fader tager over 1. september? (på det tidspunkt er Mathias 8 måneder og 1 uge, regnet fra hans fødselsdag).
Som sagt er Mathias’ to første tænder er netop kommet frem. Før var han glad for at sidde og gnave i en agurkestang, men det ved jeg ikke, om vi tør mere – er der ikke risiko for, at han bider den over og får et stykke i den gale hals..? Har du andre forslag til mad, han kan have i hånden? Der er ingen tvivl om, at han elsker selv at sidde og spise. Jeg skal have forsøgt mig med de ristede rugbrødsstænger...
Mathias er generelt rigtigt god til at sove. Han kommer i seng kl. 19, bliver ammet i søvne kl. 23 og vågner kun en gang i løbet af natten. Mener du, at det er på tide, at han stopper med at blive ammet i løbet af natten? Og hvornår bør jeg stoppe med at amme ham i søvne kl. 23?
Og så et sidste spørgsmål: Det er som om, vores dreng ALTID gemmer på en bøvs i maven :). Jeg gør, hvad jeg kan, for at bøvse ham af, når han har spist, men ofte falder han i søvn under amningen, og når han sover, er det sværere at få bøvserne op. Og selv efter mange bøvser kan han pludselig vågne efter en time og trykke og trykke, hvorefter der efter flere minutter i vores arme kommer en lille bøvs op. Ligger du mon inde med et snedigt trick, så vi kan få bøvset ham af en gang for alle, så han ikke vågner om natten generet af luft i maven?
Puha, det var mange spørgsmål… igen..
På forhånd tak for gode svar!
Mange hilsner
Mathias’ mor.