Svar: Kontakt - 2 mdr.
24. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Pia
Din søn er endnu ved at lære at fokusere. Hvis han er alt for tæt på dig, er det sværere at fokusere rigtigt på dig. Derfor får han bedre øje på dit ansigt og fanger dine øjne, så du sidder med ham på knæene foran dig, så passer afstanden bedre for ham.
Samtidig er det utroligt vigtigt at du lader ham se væk og ikke forsøger at fastholde hans øjenkontakt. Når små børn ser på en, ser på dit ansigt, lyset, skyggerne omkring dig og fanger dit blik, så holdes kontakten lidt tid og barnet drejer blikket væk. Når din søn gør dette, så er det for at holde en pause, at komme lidt væk fra alle indtrykkene. Kort efter er han parat igen og vil atter søge dine øjne.
Brug din mimik og dine lyde til at få hans interesse. Din søn bruger dit ansigt som et spejl. Snak med ham, og ham begynder at pludre. Efterhånden vil hans pludren blive til pludresamtaler. Hele tiden vil han have behov for en pause, hvor han vender hovedet væk, eller bliver urolig, men kort tid efter er han parat til at pludre videre med dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske