Svar: Vil ikke have flaske - 7 mdr.
11. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Hvis din dreng ikke vil have flaske, så skal du naturligvis amme ham, men det skal være på tidspunkter som ikke kolliderer med hans behov for skemad og det er derfor uhensigtsmæssig hvis du begynder at fjerne skemad og erstatte med amning i stedet. Med den alder han har, vil 4 amninger dagligt være fint og da du samtidig gerne vil supplere med en flaske vælling om aftenen, så vil 3 amninger dagligt være helt okay. Det vil sige amning tidlig morgen, inden middagslur og sen aften og så kan du inden putning til natten give ham vællingen som han er glad for.
Hvis han ikke vil ammes inden middagslur og her afviser fuldstændig, så må og kan du naturligvis godt tilbyde brystet når han vågner i stedet og så samtidig også forsøge at give ham lidt skemad, så han får lidt rigtig mad ved siden af. Se planen jeg har sendt dig:o)
Du skal trappe stille og roligt ud af din amning hvis du vil begynde at give mere flaske. Du riskerer at få en brystbetændelse, hvis du pludselig holder op med at amme. Du er modsat naturligvis også nødt til at tilbyde ham brystet om aftenen, hvis du mærker at du der er overfyldt med mælk og det gør ondt og så må amningen igen foretrækkes fremfor vællingen. Hvis du vælger at tilbyde flaske med vælling for at holde fast i denne rutine, så må du i stedet malke ud, så du får spændingen fjernet og du kan så amme uden problemer sen aften igen. Den udmalkede mælk kan han jo også tilbydes på flaske.
Man kan normalt ikke påvirke barnets vågentid om morgenen ved at putte senere. Det er hele dagens rytme der skal ændres. Selvom du putter din dreng kl. 22, så vil han sandsynligvis fortsat vågne kl. 06 og have behov for mælk der. Hvis du således vil ændre på det tidspunkt dagen starter på skal der helt andre overvejelser til. Jeg synes derfor du skal prøve at putte ham tidligere, hvor han rent faktisk viser træthedstegn og se om han så ikke begynder at sove et lidt længere stræk om natten, så han får den søvn han har behov for:o)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske