Svar: Opdragelse - pilfinger
11. august 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Mikkels mor
Der er ligeså mange meninger om opdragelse som der er forældre og derfor tror jeg at du vil kunne få mange forskellige svar - der findes ikke en fast måde at gøre tingene på.
Derfor vil det også være sådan at det nogle gange vil være det rigtigt at lade som ingenting, når han smider med maden, fordi hvis der ikke er opmærksomhed på det, så er det ikke interessant at blive ved. Andre gange er det rigtige at sige nej, fjerne tallerkenen eller ham og fortælle at nu er måltidet slut.
Da han er utroligt undersøgende og gerne vil udforske alt, så skal I prøve at vurdere, hvorfor han gør det han gør. Hvis han f.eks. sidder og hælder mælken fra glasset op i tallerkenen eller banker skeen i bordet. Så handler det sandsynligvis om at han for det første ikke er sulten nok til at spise og derfor leger i stedet, men det handler også om at se hvordan maden flyder, hører lyden af mælk der løber, høre lyden når man banker skeen hårdt i bordet osv. Der er således noget læring i det og på den måde noget positivt. Derfor handler det her om at fortælle ham at han ikke skal undersøge disse ting med mad og bestik, men i stedet kan lege med tingene i badekaret eller hamre på sin tromme eller sit hammerbræt. Altså fortælle at det han gør er forkert og så vise, hvad man vil have ham til i stedet.
Hvis han bevidst sidder og hælder mælken ud eller smider med maden imens han ser på dig, så er det naturligvis for at se din reaktion og her er det så vigtigt at du markerer at det vil du ikke have. Du skal sige nej og dit kropssprog skal signalere nej. Nogle gange sker der jo det, at vi bliver overraskede og ikke kan lade være at grine og det dur ikke, for så sender vi modsatrettede signaler og barnet vil naturligt forsøge igen og igen, for at se vores reaktion og for at få os til at grine igen ...
Det er altid en god idé at lade en handling følge med når man siger nej. Det gør det lettere for barnet at huske. Det forhindrer ham ikke i at gøre det igen, for udforskningstrangen er for stor og får overtaget, men stille og roligt vil han begynde at huske det lille bitte nej, som lyder inde i ham.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan komme til skade, ikke for fat i noget eller kan hive noget over sig, som kan skade ham. Derudover er det en rigtig godt idé at lade ham få sin egen skuffe f.eks. i køkkenet. Hvis han gentagende gange åbner køkkenskufferne, så lave en skuffe til ham. Kom forskelligt i så der altid er noget nyt og spændende og gerne lidt forskellige køkkenting, - han vil jo gerne se og lege med det han ser I bruger. Når han så åbner en skuffe, som I ikke vil have han bruger, så giv ham hans egen skuffe som alternativ: "Nej", flyt ham til den anden skuffe "Her er din skuffe, værsko, den kan du lege med".
Fuldstændig ligesom I gør når han i stuen hiver i gardinerne og I så viser ham hen til legetøjet, som han kan lege med i stedet.
Da han lige nu er begyndt gerne at ville gå, så er det en rigtig god idé at gå en tur med ham dagligt. Gå gå gå - han kan gå hele tiden :o) Gå på ujævnt terræn. Lad ham gå lidt op ad bakke, gå på grus, lad ham samle blade og sten i en lille spand, lad ham vande med en vandkande og lignende - vand vækker stor glæde i den alder, men husk at have ham under opsyn hele tiden.
Find også en stor papkasse (flyttekasse) som han kan sidde i eller kravle igennem, dans med ham, lad ham bevæge sig til musik, tag ham med i de ting I laver i dagligdagen. Hvis du bager, så lad ham være med, mærke dejen mellem fingrene, smage lidt på det osv.
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med og igang med en fin og sund udvikling:o) Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske