Brev:
Forskellige spørgsmål om søvn
11. august 2008
Alder:
4 mdr.
Forskellige spørgsmål om søvn
Hej igen!
Jeg har efterhånden stillet dig en del sprøgsmål om min søns søvnvaner, og tak for dine svar. Her kommer nogle flere spørgsmål.
Jeg har nogle gange behov for at putte min søn til middagssøvn i barnevognen, nogle gange i hans seng. Forvirrer det ham når han bliver puttet forskellige steder i dagtimerne? Han er meget svær at putte til middagssøvn i hans seng.
Jeg har bogen "Sov igennem uden gråd". Der står det at man bør gøre forskel på dag- og nattesøvn ved at det ikke bør være mørkt om dagen. Hvad siger du til det? Jeg bilder mig lidt ind, at det er nemmere at sove, når det er mørkt, uanset tidspunkt.
I samme bog står der, at man bør indføre faste tidspunkter for middagssøvn. Hvad synes du om det? Min søn bliver som regel puttet om aftenen rundt kl 20-21. Så sover han i 11-12 timer afbrudt af 1-2 måltider. Nogle gange er han dog meget besværlig at putte og falder først i søvn meget senere, men sover så tilsvarende længe om morgenen. Med andre ord er det meget forskelligt hvornår han vågner om morgenen. Skal vi så, når han er faldt sent i søvn, vække ham om morgenen? Hvis han ikke vågner til samme tidspunkt, bliver det jo svært at putte ham til middagssøvn på samme tidspunkt da han altid plejer at være vågen i samme længde tid før han bliver træt.
Hvad skal vi gøre når han ikke vil sove om aftenen? Når vi putter ham, plejer han at falde i søvn i løbet af et kvarter, men nogle gange bliver han meget gal. Da plejer vi at lulle, trøste, tage ham op (han får ikke ligge og skrige), give ham sutten, jeg ammer ham, prøve igen, osv., men ingenting hjælper. Hvis ingenting hjælper, plejer vi at tage ham ud i stuen igen og prøve igen senere. Han bliver i bedre humør når han får komme ud af soveværelset. På et tidspunkt bliver han så træt at jeg kan amme ham i søvn.
Er det en dårlig idé at lade ham komme ud i stuen igen? Vil det lære ham at, "hvis jeg skriger, kommer jeg ud af soveværelset"? Eller er han for lille til at forstå sådan? Hvornår bliver han eventuelt gammel nok til at forstå det så vi bliver nødt til at være konsekvente?