Svar: Forskellige spørgsmål om søvn
11. august 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Ja spørgsmål om søvn er der mange af :o)
Jeg giver dig ret i at det alt andet lige må være lettere at falde i søvn når det er mørkt, når gardinerne er trukket for og der er ro omkring barnet. Især fordi små børn på alder med din søn har brug for hjælp til at samle sig og overgive sig ti søvnen. Derfor må det som du siger være lidt lettere at få ham til at sove - også om dagen - hvis der er mørkt og ro omkring jer :o)
Det er korrekt at det er fornuftigt at forsøge at have en fast rytme, ro og struktur omkring søvn, mad osv. Derfor er det som udgangspunkt også godt at putte til nogenlunde fast tid i løbet af dagen. Din dreng er dog fortsat kun 4 måneder og er derfor naturligt stadig meget selvstyrende og jeg synes ikke du skal vække ham om morgenen, hvis han sover godt og er gået sent i seng. Han har brug for sin søvn og du må gå ud fra at han sover, når han er træt og vågner, når han har sovet det han har behov for. Derfor vil hans lurer nogle dage ligge senere end andre dage.
Hvis han begynder at vende op og ned på nat og dag eller sover så meget om dagen at det begynder at påvirke hans indtag af mad, så han skal indhente sit behov om natten og lignende ting, så kan det være nødvendigt at vække ham og holde gang i ham i løbet af dagen. Men indtil da er det rigtig fint at du lader ham sove og selvregulere.
Det er helt rigtigt som du gør om aftenen, hvis han ikke vil sove. Du forsøger i første omgang at lulle ham til ro, trøste, give mad, berolige osv. og hvis dette ikke hjælper og han fortsat ikke vil sove, så tager du ham ind i stuen. Her må I så vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter du så kan putte ham igen. Ingen kan sove, hvis ikke de føler sig parate. Hvis vi andre ligger i sengen og ikke kan falde i søvn, så er der heller ingen idé i at blive liggende der, så kan vi ligeså godt stå op og så gå i seng igen, når vi mærker trætheden er der og vi kan sove:o)
I skal først være konsekvente om at han skal sove og blive i sin seng, når I oplever at han prøver grænser, altså gør det til en leg "nu stiger jeg ud af sengen og så løber jeg ind og pjatter med mor og far i stuen". Altså i den alder, hvor han vil begynde at prøve lidt grænser og lige skal trække den lidt for at se hvordan I reagerer:o)
Indtil videre er det vigtigste at give ham ro, tryghed, nærhed, varme, omsorg osv. og lære ham at han trygt kan lægge sig til at sove og at det er dejligt at være i sin seng. At det at skulle sove er noget rart, det forbindes med noget godt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske