Svar: Frugtstænger og amning
11. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
Ifølge Castus der producerer frugtpålæg, så er der ingen konserveringsmidler og kun naturligt sukker i produkterne. Det er dog sådan at kulhydrat udgør 60g pr 100g og frugtstænger og frugtpålæg hører således til de meget søde fødevarer.
Derfor synes jeg også at frugtpålæg hører til de fødevarer som barnet ikke skal have for store mængder af og ikke hver dag. Barnet har brug for kød, fisk og grønt - børn får generelt alt for meget sukker og det hele bliver meget hurtigt for sødt.
Sukker i sig selv indeholder ingen næringsstoffer, og der er heller ikke nævneværdige mængder af vitaminer og mineraler i de sukkerholdige produkter generelt. Det er også derfor man kalder det "tomme kalorier", det vil sige produkter som giver energi, men ingen eller kun lidt vitaminer og mineraler. Det betyder, at for meget af de søde sager optager pladsen fra andre sundere fødevarer. Dermed er der risiko for at børnenes kost som helhed bliver mangelfuld.
Frugtstænger klistrer derudover en del til tænderne og giver derfor grobund for huller, - det hører efter min mening til det mere usunde pålæg som kan bruges en gang imellem, men det skal bruges fornuftigt. Det er efter min mening bedre at give barnet frisk frugt ... men igen kan det også være bedre at give barnet en god skive rugbrød og en figenstang end det er at give barnet en skive rugbrød og en fed salami...
Ifølge Castus er der også lavet en undersøgelse på Tandlægeskolen der viser, at en Castus frugtstang giver mindre syre i munden end f.eks. æbler og appelsiner. Ifølge deres undersøgelse skulle syren i frisk frugt kunne ødelægge emaljen på børns tænder, hvilket ikke er tilfældes med Castus, som er tørret frugt ...
Generelt så handler det jo om at give børn en varieret kost og hvis det hos jer er at få lidt 'lækkert' at få en frugtstang en gang imellem, så er det helt okay. Man skal bare sikre sig at barnet ikke får for meget af det søde i løbet af dagen, men også får sit behov for kød, fisk, grønt og frisk frugt dækket.
Med hensyn til amning, så vil jeg umiddelbart foreslå dig at fjerne amningen kl 14 og bibeholde amning 6, 19 og 23. Ved at amme på disse tidspunkter sikrer du din datter plads i maven til anden mad og sikrer samtidig at hun sover igennem om natten eller i hvert fald ikke behøver mælk midt om natten mere. Omkring 10 måneders alderen kan du så skære ned til to amninger dagligt og du må så her vurdere om det kan passe bedst med amning aften og sen aften eller amning tidlig morgen og aften ... Sidstnævnte er den løsning de fleste vælger, men du skal gøre det, som fungerer bedst for dig og jeres familie:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske