Svar: Tygge-teknik og lidt inspiration til fysiske lege
11. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til to
Det lyder som om at det går fint hos jer og også som om at din datter er godt igang med skemaden og nu familiemaden:o)
Det er helt rigtigt at man anbefaler at maden gøres gradvist grovere nu og det er fint at du forsøger. Det er dog mit indtryk at mange børn har rigtig svært ved dette og jeg plejer derfor at anbefale at man forsøger at skille tingene lidt af. Det er som om at barnet, der er vant til at spise med ske, pludselig ikke kan forholde sig til at maden på skeen skal tygges, hvorimod, hvis maden kommer i stykker med fingrene ind i munden, så appellerer det til at spise på en anden måde.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at tilbyde mad på ske som er forholdsvis let at synke, og ved siden af så forsøger med små hapsere af forskelligt. Det kan være små brødhapsere eller små stykker af indmaden af en frikadelle eller lignende. Prøv at putte hapserne ind med fingrene og læg dem over i siden af munden på din datter, så hun med det samme kan tygge sammen på dem. Hvis der kommer en haps ind midt i munden så sidder hun og kører det rundt med tungen og kan ikke rigtigt finde ud af hvad hun skal.
Med hensyn til fysiske lege, så er det rigtig vigtigt at du tumler med hende, jo mere hun kan trille, dreje, vende rundt osv. jo bedre er det. Hvis hun er stærk i ryggen og god til at sidde, så vil hun fint kunne sidde i f.eks. en babygynge. Altså den type gynger som består af et sæde med et ryglæn og en sele, hvor hun gynger frem og tilbage. Det vil også være rigtig godt at danse med hende, svinge hende rundt, få hende til at hoppe på dine lår.
I kan f.eks. lege "ride ranke" på skødet hvor bonden kommer først "luntelis, tumbelis", så kommer herremanden "trave, trav, trav", og tilsidst kommer kongen "og hoppi-galop". Hendes hoppen på skødet bliver hurtigere og hurtigere for tilsidst at glide ned mellem dine knæ.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske