Svar: Luft i maven i forbindelse med amning
24. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Caroline
Jeg er nu ikke så sikker på at det er maveproblemer. Tror du ikke at din søn begynder at græde og blive urolig, når han spiser, fordi han ikke har tålmodighed til at vente på at mælken løber? Der går jo altid lidt tid, før nedløbsrefleksen begynder og mælken flyder let og din beskrivelse kunne godt lyde som om at det var det, som gjorde sig gældende her.
Du fortæller at han om natten dier fint og at der her ikke er problemer, men om natten er du også mere afslappet, du ligger måske ned og ammer og mælken flyder i det hel taget nemmere.
Du skriver også at han spiser godt, når han er ved at falde i søvn. Men netop når han er træt, så slapper han måske også mere af og har størretålmodighed, du slapper af, fordi han nu er faldet til ro og mælken løber.
Derudover så fortæller du at han ikke har probler i løbet af dagen og at det kun er i forbindelse med amningen at han opfører sig sådan.
Jeg er derfor mest tilbøjelig til at tro at det hænger sammen med nedløbsrefleksen.
Man kan få en syntocinon-spray (recept hos lægen), hvor man tager et pust i hvert næsebor før amning, så virker nedløbsrefleksen hurtigere. Det kunne være et forsøg værd.
Du kan også prøve at ligge ned og amme i løbet af dagen, hvis I begge slapper mere af på denne måde.
Hvis du føler at du har meget mælk, så der er masser at komme efter, når han er lagt til, så kan det evt. være en fordel at du tager en lille sprøjte, malker lidt ud, og drypper lidt mælk ind i mundvigene på din søn, når han begynder at blive urolig, simpelthen for at få ham til at tage fat igen. Du beskriver jo meget flot, hvordan han, når der er faldet ro på, spiser godt i 20-30 minutter, så der er jo umiddelbart hvad han skal have.
Prøv også at lægge ham til før han er vågnet helt op. Det kan nogle gange have en god virkning.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske