Brev:
Forberedelse til vuggestue madmæssigt
12. august 2008
Alder:
6 mdr.
Forberedelse til vuggestue madmæssigt
Hej.
Jeg har en sød og nem søn på lidt over 6 måneder. Han skal starte i vuggestue den 25. august og jeg er derfor lidt i tvivl om, hvordan jeg gør rent "madmæssigt". Jeg ammer stadig og vil gerne blive ved med det så længe han gider. Derudover får han grød 2 x om dagen og mos/kød om aftenen. Men hvad når han skal i vuggestue? Efter 14 dages langsom indkøring, regner vi med at han skal være der fra omkring 8-8.30 om morgenen og så bliver hentet igen ved 13-13.30 tiden alt efter hvilke planer der er i vuggestuen den enkelte dag.
En typisk dag som de er nu er således:
Han bliver puttet klokken 20 (vil ganske enkelt ikke sove før – har prøvet at putte klokken 18 uden held) sover gerne igennem om natten og vågner så mellem 4.30 og 6, hvor jeg så ammer ham i sengen og derefter falder vi gerne i søvn igen og sover til omkring 7-8 stykker.
Kl. 8 får han morgenmad. Det kan være boghvede-, majs-, havre-, ølle- eller hirsegrød – evt. med lidt frugtmos på.
Omkring klokken 9.30-10 står den på formiddagslur (efter lidt leg og sådan, naturligvis) og når han efter ca. 1/2 time vågner af den, ammer jeg ham.
Inden middagsluren omkring klokken 12.30 (nogle gange først efter, hvis han er meget træt), er der så grød igen – og en anden slags end den han fik til morgen.
Han tager gerne en lur igen ved 15-15.30 tiden og derefter (nogle gange lige inden) ammer jeg igen.
Omkring klokken 18 får han så kartoffelmos med lidt forskellige kogte grøntsager i eller til samt lidt kød eller fisk. Derefter er der bad og så amning inden han bliver puttet kl. 19.30
Det er svært at sætte præcise klokkeslet på, da det kan svinge utroligt meget hvornår han sover til middag og derfor også hvornår han får sin anden portion grød, da jeg nødig vil give ham den, hvis han er for træt.
Jeg spekulerer på, om jeg skal give grød når han vågner efter sin formiddagslur, da jeg ved, at de får frokost i vuggestuen omkring klokken 11. Hvad siger du til det? Skal jeg droppe amningen på det tidspunkt allerede nu?
Han kan nogle gange blive træt allerede 1,5 time efter han er stået op – hvordan forholder jeg mig til det, når han skal i vuggestue? Hans lure varer gerne kun omkring 1/2 time, så det er jo ikke fordi han sover dagen væk.
Jeg er også lidt i tvivl om hvor meget det efterhånden skal pureres... jeg moser kartofler med en gaffel, mens mere hårde grøntsager som gulerødder og aparges kommer gennem en sigte. Er det for meget af det gode?
Jeg spekulerer også en del på mellemmåltider. Jeg giver ham bananer, melon, æbler, pærer m.m. skrabet af frugten med en ske og små frugt-mellemmåtider fra Hipp, når vi er ude. Hvad jeg ellers kan give ham. Kiks? Brød? Nogle forslag? Og hvor meget skal han have og hvor tit? Og hvad med vand? Jeg tilbyder vand til maden og ind i mellem, hvis han virker tørstig, men er på den anden side bange for, at han drikker sig mæt i vand....
Jeg har desuden hørt, at man ifølge en ny undersøgelse helst skal vente med at give sødmælk til barnet er omkring et år. Kan jeg bede min vuggestue om at efterkomme dette ønske? Eller er det pylret?
Nå, det blev alligevel en lidt lang sang, men jeg håber, at du kan hjælpe med gode råd til "den nye tid".
Mange hilsener
Rikke