Svar: Forberedelse til vuggestue madmæssigt
12. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
I en alder af 6 måneder er mælkeindtaget/mælkebehov fortsat ret stort og da din dreng skal begynde i vuggestue, skal du derfor overveje om ikke han skal introduceres for en sutteflaske. Det betyder at de så kan tilbyde ham en flaske inden formiddagslur og/eller middagslur i vuggestuen ved siden af grød og mos og at han på den måde fortsat kan få sit mælkebehov dækket, selvom han passes ude.
De er i vuggestuen vant til at give både flaske og skemad og det er normalt ikke noget problem. Det er altså et reelt behov at han får mælk i løbet af dagen og at du således bibeholder amning - eller alternativt begynder at give ham flaske i håb om at lære ham dette til han skal passes. Hvis han aldrig har fået flaske før, er der faktisk stor risiko for at han ikke vil tage den ...
Da vuggestuen har en fast rutine for dagen med frokost mellem 11-11.30, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at passe jeres rytme ind i forhold til dette. Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes flaske/amning og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11-11.30: Tilbydes grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske lidt på.
Tilbydes flaske/amning og puttes til middagslur ca 12-12.30
Eftermiddag 15-15.30 powernapper og evt amning inden ligesom nu
Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt udvide med flere og mere smagfulde grøntsager, begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, agurkstænger, brødskorper og lignende i hånden, vand af kop.
Bades, ammes osv. som nu og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat sover igennem 24-06
Som du kan se indgår der lidt mere mælk i min plan end i den du har sendt mig og jeg mener umiddelbart at det er nødvendigt at de tilbyder mælk i vuggestuen. En flaske at sove på vil sandsynligvis også gøre at han begynder at sove lidt mere og sove længere og at han falder i søvn på en rolig måde der. Det vil sandsynligvis være rart for dem at kunne putte ham på denne måde .. prøv at tale med dem om det :o)
Det er fint fortsat at blende maden godt, så den ikke er alt for grov. Strukturen i maden kommer i denne alder ved at komme kød eller fisk i grøntsagsmosen og stille og roligt begynde at mose f.eks. kartofler med en gaffel som du gør.
Det er fint at tilbyde ham frugt i hånden, brødskorper, agurkestænger og lignende, som han kan gnaske i og øve sig på. Altid under opsyn, så du sikrer dig at han ikke får noget galt i halsen. På grund af glutenindhold og gradvist indtag af dette, så vil det være fint at tilbyde f.eks. ristede rugbrødsbjælker. Glutenindholdet er ikke særlig højt i rug. Du kan købe et mørkt helt rugbrød uden kerne, skære nogle tykke 'stammer' af det og riste dem i ovnen, så de bliver hårde og sprøde i kanten.
Vand skal han have sammen med sin skemad og det kan også gives som tørstslukker mellem måltiderne - mælk er dog fortsat vigtigt og normalt vil børn i denne alder fortsat skulle ammes eller have flaske 5-6 gange i døgnet for at være dækket ind. Først i 7 måneders alderen kan skæres ned til ca 4 gange og først i 8-9 måneders alderen vil 3 gange være passende.
Det er vigtigt at sødmælk ikke udgør for stor en del af barnets indtag og grunden til at man tillader sødmælk fra 6 måneder, handler om at barnet kan få mere familiemad. Det vil sige at du kan lave en kartoffelmos på sødmælk, lidt sovs eller lignende og så kan I alle spise det samme. Af flaske må han ikke få sødmælk, her skal han have udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Modermælkserstatning kan også gives koldt af en kop som alternativ til sødmælk, så viser det sig at det ikke dur med flaske, så synes jeg at vuggestuen skal give ham mme af kop.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske