Svar: Uro, søvn
12. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Kia
Det lyder bestemt som om at din datter stortrives på alle måder og det er helt fint at afvente lidt med grøntsagsmosen - prøv dog igen inden alt for længe og udnyt så at hun nu er så gammel, at hun kan få alle slags grøntsager, kød, fisk, sovs osv. og således mere af jeres mad og mad der smager af noget:o)
Det er helt normalt at hun har så stor en motorisk uro som hun har og derfor har svært ved at falde i søvn, når hun om aftenen skal have roen til at falde over sig. Hun lyder fysisk meget aktiv og triller rigtig meget, men formår endnu ikke at få sig flyttet tilbage, når hun først er havnet på maven og er rigtig træt. Derfor har hun brug for at du hjælper hende med at blive lagt rigtigt igen og finde roen.
Jeg synes du skal forsøge at putte hende på siden, evt. med et lille sammerullet tæppe eller lignende i ryggen, så hun kan mærke at hun har noget tæt ved sig (som substitut for mor og far og ligge op af dig) og derfor bedre vil kunne finde roen. Hold hænderne på hende, så hun mærker din ro og fornemmer at du er der og vug hende evt. lidt imens hun ligger der.
Det er helt naturligt for hendes alder at hun vågner op efter kort tids søvn og atter skal hjælpes til fysisk ro. Det er helt okay, hvis du i denne periode er nødt til at tage hende op, amme hende lidt igen og så putte hende hvorefter hun så sover et længere stræk. Ellers er det fint at hjælpe hende med at skifte stilling, putte hende igen.
Hendes uro og øgede behov for tryghed handler om hendes alder og den udvikling hun går igennem - tigerspring kaldes det og det I gør er rigtig fint. Det er også årsagen til hendes frustration, når tingenen ikke rigtig lykkes for hende. Det er en periode I skal igennem:o)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske