Brev:
Manglende søvn - 2 mdr.
12. august 2008
Alder:
2 mdr.
Manglende søvn - 2 mdr.
Hej Helen.
Da vores dreng blev født for seks - syv uger siden, vejede han 3660 gram og målte 51 cm. Da jeg, ligesom ved mit første barn, ikke havde nok mælk til at mætte ham, begyndte vi efter en uge at supplere med mme, hvilket han trivedes fint med.
Jeg kunne dog slet ikke få amningen til at fungere, og han får nu kun flaske. Dette gav sidenhen problemer i form af hård mave og timer med gråd. Vi opstartede med laktulose og overgik til NAN HA med god virkning, så nu har han afførring 1-2 gange dagligt.
Nu er vi i stedet begyndt at have problemer mht. søvn. Vores dreng sover sjældent mere end 4-5 timer fra om morgenen til omkring kl. 22 om aftenen, og det er ganske tydeligt, at han har behov for mere søvn!! Om natten sover han uden problemer.
Til 5 ugers undersøgelsen vejede han 5300 gram og var 60 cm lang, så han har jo taget ganske fint på! Han spiser hver 3.time og det er nærmest på slaget, at han begynder at søge og blive utilfreds!! Over et døgn spiser han ca. 800-900 ml mme.
Når han har fået flaske ”falder han aldrig mere om” og bliver dvask. Jeg har prøvet at sidde med ham, og det hænder, at han falder lidt hen, men han vågner op kort tid efter, at vi har lagt ham i liften. Det er lidt som om han ikke vil overgive sig!! ...
...
Han kan være vågen i op til tre timer selv om vi har prøvet alverdens for at få ham til at sove. Vi har prøvet at skærme ham med en stofble let hen over liften, at svøbe ham, at give ham sutten, at give ham lidt af flasken for derefter at pusle og snakke med ham for så at svøbe ham og give ham det resterende i flasken. Desuden er det helt umuligt at få ham til at falde i søvn, når vi triller en tur med barnevognen – han ligger med store røde øjne og kigger omkring, gaber lidt af og til, men overgiver sig ikke.
Når han så endelig falder i søvn, så vågner han ofte efter en lille times tid og er lidt pyldret eller grædende. Vi prøver at lægge en hånd på brystet eller panden af ham, men uden nogen virkning. Det ender tit med at vi tager ham op og kan så starte forfra.
Desuden er problemet også tit, at han nærmest kun når at falde i søvn førend han vågner træt og sulten op til spisning. Dette er meget tidskrævende – især når der er en storebror på knap 3 år, som også skal have lidt opmærksomhed.
Hvad tænker du om denne situation?
Hvornår kan vi forvente en rytme for dagen og i så fald hvordan kunne sådan en se ud?
Mht. laktulose – hvor længe må han få det? Han får 2,5 ml x 2 dgl.
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Line