Svar: Manglende søvn - 2 mdr.
12. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Line
Med den alder jeres lillebror har nu, vil det være rigtig fint med lidt struktur og fast rytme for dagen og de ting du beskriver I har forsøgt lyder altsammen helt rigtigt og meget fint.
Jeg vil foreslå jer at bruge følgende putteritual, når han skal sove: Start med at tilbyde din dreng mælk, skift ham så, så han får bøvset, får brugt lidt energi osv. og svøb ham så. Derefter tilbydes han flaske igen og så en sut, en sutteklud og skal så puttes. Han skal hele tiden holdes svøbt og puttes altså efter flaske med svøb, sut og klud.
Gå ud fra at han skal sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Læg dig med ham og lul ham i søvn eller tril ham en tur i barnevogn (lift). Brug kaleche og hæng evt. en stofble op over, så han skærmes yderligere.
I kan overveje om I skal købe en voksipose, slee bee, duni-duo og hvad de ellers hedder til ham. Vi nærmer os jo efteråret stille og roligt og det kunne måske være rart for jer at lære ham at sove pakket ned i en sådan pose, så er det genkendeligt og trygt hele efteråret og vinteren igennem. I givet fald skal du så starte med at give flaske, skifte ham osv. og så putte ham i soveposen, tilbyde flaske igen imens han ligger der, så du er sikker på at han har fået, hvad han skal have, udskifte flasken med en sut og en sutteklud ved ansigtet og så trille ham i barnevognen.
Laktulose må han meget gerne få, det skader ikke hans tarm og det er uhyre vigtigt at holde gang i maven. Det har indflydelse på hele hans trivsel. I må regulere op og ned, så afføringen er lind og let for ham at komme af med og det må I gøre så længe det er nødvendigt. Mange børn har brug for laktulose i måneder - ofte hjælper det lidt, når barnet begynder at få anden mad, så kan man regulere lidt ved at tilbyde forskellige fødevarer.
Det lyder altså som om at I allerede gør mange gode og vigtige ting og det skal I blive ved med. I takt med at putteritualet bliver genkendeligt, så vil det også give mere ro og han vil stille og roligt blive bedre til at overgive sig til søvnen. Vær opmærksom på at børn i jeres lillebrors alder hører alt og derfor har svært ved at lukke lyde ude. Han kan ikke som I andre lukke til og fra, lukke af for støj og derfor vil det med en storebror på knap 3 år i huset, være en god idé, hvis lillebror stilles til at sove afsides en gang imellem. Altså at lillebror sover ude, når storebror er inde, sover i soveværelset, når storebror er i stuen osv. så I på den måde også skærmer og forsøger at fjerne lidt støj:o) Der skal vises hensyn til dem begge to:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske