Svar: Manglende tænder og vil ikke kravle
12. august 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lisa
For at starte med det sidste først, så er der intet unormalt i at Mathilde endnu ikke har fået tænder. Nogle børn får først deres tænder når de er 12 måneder gamle og spørger man børnetandlægerne, så har dette mange fordele. De siger nemlig at børn sagtens kan tygge og spise uden tænder, og så længe de får rigtig meget mælk og drikke mælk inden sengetid og evt. om natten, så er risikoen for huller i tænderne større. AT få tænder sent er derfor ikke noget problem og det giver stærkere tænder ....
Der er altså ingen grund til at tage hende til lægen, fordi hun ikke har fået tænder - hvad mente vedkommende også at lægen skulle gøre ved det ??? Tro du på din egen intuition:o)
Med hensyn til at kravle, så vil de fleste børn kravle når de er mellem 8-10 måneder gamle. Nogle kravler dog først omkring 1 års alderen, andre allerede når de er 5 måneder og nogen springer kravlestadiet helt over ...
Det er helt normalt at hun lige nu øver sig mere i at sidde og synes det er dejligt at observere verden fra den stilling. Hun er stolt og glad, nu hvor hun kan sidde mere op så det foretrækker hun naturligt :o)
Det er dog en rigtig god idé at hun også lærer at kravle og motiveres til dette og det er her vigtigt at I laver nogle øvelser med hende, hvor hun får styrket sin balance. Det er godt at tumle med hende, trille, hende, vugge hende, danse med hende og svinge hende rundt. En babygynge kan være en rigtig god idé - altså den type gynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Jo mere hun bliver bevæget og tumlet med, jo mere stimuleres hendes balance og jo større er chancerne også for at hun begynder at kravle:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske