Svar: Vi er kørt af sporet, hjælp
12. august 2008
Alder:
5 år
Kære familie
Det er rigtig godt at I er så opmærksomme på Lasse som I er og kan se at han har det svært og at I derfor har besluttet at det nu er slut med at råbe hjemme hos jer ...:o)
Når børn får meget skæld ud, bliver de usikre og vil som I skriver ofte lade som ingenting eller begynde at grine, når man skælder dem ud. Man ved at børn der får mange skæld ud, møder verden med et negativt livssyn, de er mere lukkede og er ikke særligt tillidsfulde overfor omverdenen. Det er et stort problem, fordi børn der får mange skæld ud hjemme ofte også vil få skæld ud, når de er andre steder. De møder jo andre, f.eks. pædagogerne i børnehaven, andre børn osv. med mistillid og tror ikke rigtigt på at nogen vil dem det godt. Så det bliver let en meget ond cirkel, hvor barnet får skæld ud hele tiden lige meget hvor barnet er - hjemme, i børnehave eller andre steder.
Man ved også at børn der får mange skæld ud ofte har svært ved at lære. En konsekvens af at få skæld ud er nemlig at man lukke af for det som fortælles en, barnet lukker af over for det, som voksne siger, og har rigtig svært ved at tage imod.
Men hvad skal I så, hvis I ikke må skælde ud ... I skal naturligvis sætte grænser, I skal have visse regler. Regler er med til at skabe tryghed og regler giver også retfærdighed, hvilket er meget vigtigt, når man har en lillesøster. Begge børn skal føle sig retfærdigt behandlet. Udfordringen består i tydeligt at fortælle jeres dreng, når han gør noget uacceptabelt, så han ved at her gik han over stregen, samtidig med at I skal anerkende ham som den han er - en 5 årig dreng med en 5 årigs personlighed.
En god ting at huske på er, at I skal være følelsesmæssigt til stede, I skal lytte til ham og I skal rose ham, for alt det gode han gør og alt det, der gør ham til noget særligt.
I skal skelne imellem selvtillid og selvværd. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, spille bold eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Jeres dreng skal have styrket sit selvværd, han skal have at vide, hvorfor han er noget særligt, hvad det er der gør ligepræcis ham til noget ganske særligt for jer, hvorfor han er noget særligt for jer i forhold til sin søster ....
I skal altså have fokus på at styrke Lasses selvværd samtidig med at I naturligvis skal have regler, sætte grænser og stærkt markere, når han går over stregen. "Det er ikke i orden at banke gyngen i hovedet på lillesøster, så må du gå ind, det er slut med at gynge for dig."
I skal altså se ham og se alt det gode han gør og holde fokus på dette, også overfor ham selv, sæt ord på og fortæl ham hvor dejligt det er at han hjælper med at dække bord, hvor sød en storebror han er, når han trøster lillesøster, hvor dejligt det er at han selv har taget sit tøj på. Han skal have masser af positiv opmærksomhed, ros og kærlige varme berøringer. Og I skal markere tydeligt og præcist, når han går over stregen. "Det her er ikke i orden, det håber jeg du husker til næste gang".
Hvis han laver små fysiske reaktioner, som at sparke til et stoleben, tramper højt ned at trappen eller lignende, som ikke går ud over nogen, så ignorer det. Giv det ikke opmærksomhed, lad som ingenting. I en sådan situation skal I dog vide, at det også kan være et udtryk for at han har behov for at bruge sig selv fysisk.
Når man er 5 år gammel, så er det rigtig vigtigt at bruge sin krop og drenge har især brug for at bruge sig selv fysisk. Han har brug for at bliver udfordret fysisk, det vil også være med til at styrke ham på andre punkter. Det vil derfor være super godt, hvis I f.eks. kunne forsøge at lære ham at cykle uden støtteben, stå på et ben imens I tæller langsomt til 10, gå på line på et streg på jorden, kaste og gribe små og store bolde, sparke til en bold som ligger stille osv.
Vær også opmærksom på hvad han spiser dagen igennem, hvis han spiser for lidt, for sødt, for usundt, så bliver han ustyrlig, så opfører han sig dårligt. Det er tit at børn opfører sig dårligt når de er trætte eller når de er sultne og det er to ting, som er vigtige at have fokus på og noget der er til at gøre noget ved. Børn skal have gode sengetider og de skal spise sundt dagen igennem:o) Hvis han hele tiden er sur og virker knotten, så kan det også være en rigtig god idé at se på madindtaget dagen igennem.
Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker. Skal barnet have slik, så hold mængden nede og indfør en fast slikdag i løbet af ugen. De andre dage får man ikke slik! Den regel gælder alle i familien - retfærdighed er vigtigt :o)
Med hensyn til søskendejalousi, så er det utroligt vigtigt at I ikke undervurdere følelsen "mine forældre holder ikke ligeså meget af mig som de holder af lillesøster ..". Hvis Lasse føler sig udenfor, så føler han en meget stor smerte og det får ham til at handle aggressivt og impulsivt. I kan ikke regne med at Lasse af sig selv kommer og siger "I kan bedre lide lillesøster end mig", men han kan føle det og I skal være meget opmærksomme på hvordan han reagerer, ser ud til at have det, når I sidder med søster, kæler, læser en bog eller lignende.
Hvis I kan se at han bliver ked af det, føler smerte i sådanne situationer, så inviter ham med, tal med ham om det. Husk at fortælle ham at han har en helt speciel plads, fordi han er lige præcis den han er. Sig undskyld, hvis I har glemt at vise det "undskyld Lasse, mor har helt glemt at fortælle dig, hvor meget jeg elsker dig idag ..." og giv ham så et kram eller leg med ham, løb efter ham for at kramme ham, kilde ham osv.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej og kommer ind på rette spor igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske