Svar: Hvad sker der med vores datter?
13. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Forældre
Min umiddelbare tanke er at der sker rigtig meget i jeres datters liv lige nu. For det første skal hun forholde sig til vuggestuen, være adskilt fra jer derhjemme, hun får en masse oplevelser, stimuli der skal bearbejdes i søvne og samtidig har hun sandsynligvis også en stor motorisk uro i kroppen. I skriver ikke hvordan hun er med motorisk men jeg forestiller mig en pige, som rejser sig ved tingene og forsøger at bevæge sig mere og mere rundt i verden og det i sig selv påvirker hende både motorisk og mentalt.
Samtidig lyder det som om at Lykke sover ret meget i løbet af dagen og I skal derfor passe på at I ikke kommer til at forvente at hun kan sove mere om aftenen/natten end hun kan. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt. Det kan hun sandsynligvis ikke endnu og det er helt fint. Men sammenlagt skal hun nok ikke sove mere end 2-2½ time i løbet af dagen, hvis I gerne vil bibeholde en nattesøvn fra kl. ca 20 til næste morgen tidlig kl. 7 ... I skal altså regne med at hun ca vil have behov for 13½ times søvn i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre ... I kan derfor forsøge om I skal putte hende lidt senere end I gør nu ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen kl. 07: Havregrød med en klat smør, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30, sover en times tid
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden - stykker af frikadelle, pølse, kylling, kogte pastaskruer, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur, sover 1½ time
Eftermiddag 15-16: Yoghurt, trekornsgrød med frugtmos, frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop. Hvis I skønner at hun trives med 2 eftermiddagsmåltider som I giver hende nu, så er det helt fint og I må gerne bibeholde dette.
18.00: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Skal evt. hjælpes lidt, da hun er træt efter en lang dag og har svært ved at overskue et måltid her. Letmælk af kop.
Tilbydes en portion frugtgrød med mælk til dessert eller I tilbyder hende en godnatgrød ligesom I har forsøgt de sidste dage.
Puttes til natten ca 19.30-20 med sin flaske, som hun tilsyneladende har behov for lidt endnu.
Sen aften: Det er korrekt at flasken skal til at stoppe, men hvis hun via en flaske sen aften er i stand til at sove natten i gennem så er det at foretrække og jeg tænker at I så må skrue mælkeindtaget stille og roligt ned, så hun får mindre og mindre og stille og roligt helt kan undvære.
I skal naturligvis medtænke om hun kan have ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende, siden hun pludselig vågner med voldsom gråd om natten og skriger ... Det kan naturligvis ikke udelukkes at hun har fået en eller anden infektion, virus eller lignende og ofte øreproblemer ses fordi barnet vågner med skrig, når det har ligget ned lidt. Tager man barnet op på højkant forsvinder trykket i ørerne og barnet stopper med at græde ...
Separationsangsten kan sagtens sætte ind. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er når hun ikke kan se jer. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de helt forstår dette og derfor vil hun godt kunne føle sig alene, når I går fra hende. Hun vil også kunne drømme om dette og derfor sove uroligt og hun vil som sagt naturligt være mere tryghedssøgende med den alder hun har.
Hun sidder ikke længere på skødet som tidligere, hun bliver passet ude og får ikke samme fysiske nærhed og kontakt, som hun gjorde for et par måneder siden. Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kunne prøve at nusse og kramme hende lidt mere, massere hende og lignende, så hun på en anden måde får sit behov for nærhed og fysisk kontakt dækket.
Så mit råd er altså mere fysisk kontakt og nærhed, og så se på hendes puttetidspunkt og samledes søvnbehov. Måske hun skal puttes lidt senere ... Ingen kan sove, hvis ikke de føler sig trætte nok, så er det bedre at tage hende op, ud af værelset, ind i stuen, og så putte hende når hun igen viser træthedstegn og virker parat.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske