Svar: Urolige nætter på grund af mme
13. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sofie
Hvis jeres dreng sluger 120ml på en flaske og virker til at kunne drikke mere end dette, så lyder han til at være sulten og så lyder det helt relevant at supplere med en flaske.
Alt efter hvordan han virker, når han har ammet hos dig, så kan I overveje om du lige efter amning skal tilbyde ham lidt ekstra. Altså ikke erstatte en amning med flaske men f.eks. amme ham hos dig og så give ham 50ml efterfølgende på flaske. På den måde vil han blive fyldt bedre op og vil derefter kunne sove et lidt længere stræk på 3-4 timer inden han så skal ammes igen.
Det vil højst sandsynligvis ikke være nødvendigt efter hver amning, men din mælkemængde kan godt variere i løbet af dagen og derfor kan I forsøge om det f.eks. vil hjælpe at gøre det på den måde om eftermiddagen og om aftenen. Ved at tilbyde modermælk og supplement på flaske, så får han mad i maven uden at få en meget stor mængde mme og det kan måske hjælpe hans mave til lidt ro.
Det kan også hjælpe jer at skifte mme. Da han er glad for smagen af Nan, så kan I forsøge med Nan H.A. I den er proteinerne spaltet og det gør at barnet optager dem på en anden måde. Samtidig hjælper det på maven og anbefales til børn med tendens til forstoppelse.
Derudover kan I hjælpe ham med lidt mavemassage i løbet af dagen. Masser rundt om navlen i cirkelbevægelser i urets retning, evt. med lidt olie på. Buk og stræk hans ben op og ned, lav cyklebevægelser, hjælp ham med at trille lidt fra side til side, tryk ham under fødderne, masser og kærtegne ham, så han slapper helt af i kroppen. Giv ham et lunt bad og lav også gerne lidt lune omslag som han kan få om maven. Det kan I lave ved at strye en stofble eller folde en stofble og rulle den sammen som en roulade. Læg den på risten i ovnen uden at den rører ovnens sider (brandfare) 90 grader i ca 20 minutter. Fold den ud så den er ca 30 cm bred og læg den rundt om jeres drengs mave uden på bodystockingen. Husk - altid være opmærksom på at han ikke bliver overophedet.
Varme kan få hans mave til at slappe af og det har han brug for. Hvis han er meget grædende og virker til at have ondt, trækker sig sammen eller bliver flitsbueagtig, så kan I tilbyde ham lidt kogt vand med sukker. Det er ikke ret meget han skal have måske bare 25 ml. Men det kan hjælpe og give ham ro i maven.
Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke tilskud af kogt vand til sund og raske børn og derfor skal man, hvis man giver det, være sikker på at det ikke udgør så står en del af barnets indtag, at det tager pladsen op for mælk og dermed næring. Men sukker virker smerte stillende og hvis han har lidt svært ved at fordøje maden, så kan det nogle gange hjælpe og give lidt ro med kogt vand ...
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske