Brev:
Skubber og slår - 2 år, 3 mdr.
13. august 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Skubber og slår - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver fordi vores søn på 2 år skubber og slår de andre børn i vuggestuen. Det har stået på i et stykke tid. Der har været en bedring men efter sommerferien er det blevet dårligt igen. Vi har fra tid til anden også set det samme hjemme, dog aldrig i samme omfang. Institutionen har svært ved at se et mønster i hvorfor og hvornår det sker. Vi kan dog se, at det bliver værre i perioder hvor der sker forandringer, eksempelvis skift til anden gruppe.
Han er en sød og glad dreng. Han har sammenlignet med andre jævnaldrende let ved at dele legetøj med andre. Han er meget energisk og aktiv og med en god portion temperament. Han har altid været meget bevidst om hvad der foregår omkring ham.
Situationerne frustrerer os meget. Vi har prøvet meget forskelligt: aflede, skælde ud, forstår årsagen, tale med ham osv. Men egentlig ikke fundet løsningen. Vi er i dialog med vuggestuen. Vi har meget opmærksomhed på det hjemme, og føler ofte at vi er over ham hele tiden.
Når situationen opstår og han får skæld ud, så starter som regel en negativ spiral, som både institutionen, vi og ham selv har svært ved at komme ud af. Skubberiet bliver voldsommere og virker umotiveret. Han kan ikke komme ud af det og har derfor mange dårlige dage i institutionen.
Vi er derhenne hvor vi tænker to gange før vi får besøg af andre børn eller besøger andre. Vi har også tænkt på, om vi har været for meget ”curling-forældre” så han nu ikke kan tåle modgang eller et nej.
Kan du give et godt råd om hvordan vi skal hjælpe ham til at komme videre? Har vi sat for få grænser? Hvad er overhovedet normal adfærd for energisk en to-årig dreng?
Med venlig hilsen
Anders