Svar: Urolige nætter og ikke så god til skemaden...
14. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Oskars mor
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder helt relevant med tilbuddet af skemad og amning. Spørgsmålet er dog som du skriver, om han får nok eller om han af en eller anden grund har lært sig at 'klatspise' og at du således skal arbejde på at få ham til at spise større mængder ....
Du kan derfor forsøge om du kan få ham til at amme mere, ved f.eks. at give ham en skiftning imellem, så han starter på den ene side, spiser hvad han vil der, skiftes, leger lidt osv. og så tilbydes modsatte siden inden han lægges til at sove. Du kan også medfordel forsøge at variere hans indtag af grød ved at tilbyde ham forskellige grødtyper og også grøntsagsmos, for at se om ny smag vil gøre ham lidt mere interesseret og få ham til at spise lidt mere.
Du skriver ikke om du laver grøden selv eller køber de industrielle produkter. Du kan forsøge at gøre begge dele, se hvad han bedst kan lide, forsøge med forskellige typer, producenter osv. fordi der er stor forskel i smagen alt efter hvad man vælger. Køb pulver, køb glas, lav det selv - forsøg dig frem og se hvad han bedst kan lide.
Derudover tænker jeg at det lyder som om at han har maveproblemer og det spiller naturligvis ind på hans appetit og overskud til at spise særlig meget. Er du sikker på at han ikke har forstoppelse? Jeg synes du skal overveje om du skulle forsøge at tilbyde ham lidt laktulose 2 x dagligt for at se om det gør en forskel. I kan give ham 1 ml pr kg han vejer og da han vejer 7,7kg, så vil det være passende at tilbyde ham 3½-4ml laktulose 2 gange dagligt (morgen og aften). Det er vigtigt at hans mave fungerer ellers påvirker det hele hans trivsel. Hans pylren og behov for at sutte lyder nemlig også lidt som om at det kunne være maven og I må så regulere mængden af laktulose ind efter, hvordan han har det ...
Du skriver at "der går 4-8 dage imellem" ... Imellem hvad? Hans mavekneb eller hans afføringer? Hvis der går 4-8 dage imellem hans afføringer så har han ganske givet forstoppelse og skal behandles for det.
Hvis hans mave kommer igang og fungerer godt, hans afføring er fin, lind osv. så kan I godt overveje om det vil være en idé med en flaske om aftenen. På nogle børn virker det rigtig godt, på andre har det ingen effekt og nogle børn sover mere uroligt af at få f.eks. vælling. Hvis han trives med amning, så er det ikke nødvendigt med flaske, men hvis I føler at det kunne være rart at forsøge, så prøv det. Nogle gange er man nødt til at forsøge sig lidt frem, for at se hvad virker og hvad ikke gør.
Lige nu synes jeg dog ikke det er det I skal forsøge med, lige nu er det et spørgsmål om at få gang i maven og på den måde få lidt ro på, så oplever I forhåbentlig at kunne sove lidt bedre igen. Så mit råd er altså umiddelbart at få sat gang i maven vha laktulose, øge ham i indtag af både mælk og skemad i takt med at der kommer mere passage igennem systemet (det går forhåbentlig helt af sig selv) og hvis I så skønner det nødvendigt med en flaske mme eller vælling, så er det først derefter. Her kan han få 150-200ml - hvad han nu kan drikke og viser behov for.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske