Svar: Flaske kontra skemad - 4 mdr.
14. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Jeg er helt enig med dig i at din dreng skal lære at tage imod en flaske. Han vil kun være omkring 5 måneder gammel, når han skal i dagpleje og hans mælkebehov vil simpelthen ikke kunne blive dækket, hvis ikke han tager flaske - jo altså, hvis du ammer hele natten, men det er uholdbart. Du er derfor nødt til at gøre alt hvad du kan for at få en flaske i ham.
Det betyder meget hvordan mælken smager og det kan her være en fordel at malke modermælk ud og tilbyde det på flaske. Så kender han smagen og kan så bedre koncentrere sig om at finde ud af teknikken. Du kan også som du skriver prøve at tilbyde ham lidt kogt vand af flasken, men det er kun for at lære at drikke flaske - han skal ikke have vand. Det er meget vigtigt at han får mælk - det er et reelt behov, når han søger brystet og han er for lille til at kunne sove igennem uden mælk:o)
Derudover kan du forsøge at komme sukker i modermælkserstatningen. 1 tsk sukker i 100ml mælk kan gøre en forskel. Du kan også forsøge at skifte mærke - der er stor forskel på hvordan Hipp, Nan og Allomin smager - Hipp er så vidt jeg ved det sødeste ...
Så skal du forsøge med forskellige flaskesutter og flasketyper. Prøv med en naturgummisut anatomisk med ventil, f.eks. Nuk. Jeg ved at nogen også har haft glæde af Pigeon flasker, når barnet ikke har ville noget andet. Den som har elastisk silikonesut.
Prøv at tilbyde flaske, når han ligger nede i sin barnevogn, ved siden af dig i din seng eller i sin egen seng. Prøv at lægge dig med ham, som hvis du skulle amme ham liggende og tilbyd så flaske i stedet. Prøv at sidde med ham i favn og læg ham også ved siden af dig. Det kan have rigtig meget at sige, hvordan du sidder, da han forbinder en måde med amning og måske godt vil acceptere en anden måde med flaske.
Prøv at få en anden i din omgangskreds til at give flaske. Det kunne være din mor, en veninde eller en anden som er tålmodig og ikke går i panik fordi han protestere.
Hvis han tager sut, så prøv at starte med sutten, lirk den så roligt ud af munden på ham og skift den ud med flasken. Du kan også forsøge det samme med brystet - læg dig for at amme ham liggende, træk brystet væk og kom flasken ind i stedet ...
Han har brug for mælken for at blive mæt, han er for lille til at kunne indtage en mængde skemad der vil kunne mætte ham og hvis han skulle spise så stor en mængde, som han har behov for, så ville han få frygteligt ondt i maven.
Med hensyn til plan for dagen, så skal du regne med at han med den alder han har sover kortvarigt og har behov for 3 lure dagligt. En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Tager sin 3. lur
Aften 18: Grød med lidt frugtmos, eller lidt grøntsagsmos, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 20. Tidspunktet afhænger af hvor sent han har sovet sin 3 lur
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Du kan med fordel forsøge med en flaske sen aften fordi han måske i halvt sovende tilstand vil acceptere den og spise i søvne.
Nat 23.30-06: Evt. behov for amning x 1. De fleste børn er 6 måneder inden de kan begynde at springe amning midt nat over.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og at flasken vil lykkes for dig :o) Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske