Svar: Afvænning af hygge flaske og hidsig prop
14. august 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Anja
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med Frederik lige nu og det er et eller andet sted naturligt at han er lidt træt, pylret og mangler overskud eftermiddag og aften, efter en dag i vuggestuen. I er sikkert også trætte, mangler overskud og så havner I let i en situation, hvor det kan være svært for jer alle at bevare roen og det gode humør ....
Min umiddelbare tanke går på hvad Frederik spiser i løbet af dagen. Det er nemlig rigtig vigtigt og det har stor betydning for humøret hvad han indtager af mad og drikke og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kunne se på hans indtag af mad i løbet af dagen. Han skal evt. have ekstra mad med i vuggestuen, så han får sit behov bedre dækket eller I skal have en bolle eller lignende med, når I henter ham, som han kan spise på vejen hjem ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6.30-7: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, vand af kop (rismælk, hvis lægen har ordineret dette).
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger (hvis han tåler smør og ost), lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rugnguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. Det kan også være agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion grød, friske bær, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, marmelade. Vand af kop
Sen eftermiddag 17-18: Imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost
Aften 18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Evt. lidt frugtgrød med rismælk til dessert og rismælk af kop.
Han kan også tilbydes en havregrød eller anden form for grød som godnatmåltid.
Puttes til natten med en kop rismælk og evt. en banan ca kl. 19.30
I følge planen her er der fortsat plads til to lure dagligt. hvis han kun sover en lur, så er det okay, så vil det være fint, hvis han sover fra f.eks. ca 12-14 hver dag. Som du kan se af denne plan indgår der fortsat også rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Hvis I af allergilæge har fået at vide, at I skal tilbyde rismælk, så gør I naturligvis dette. Det samme gælder hans indtag af surmælksprodukter, smør, sovs og lignende, - her må I følge lægens anbefalinger.
På et tidspunkt giver flasken inden sengetid sig selv. Der skal købes nye flaskesutter og de gamle er mørnede og skal smides ud og det skal Frederik naturligvis være med til og der bliver ikke købt nye flaskesutter. Flasken uden flaskesutter dur ikke og den frustration der kommer over dette, må I så bære. I stedet kan far tilbydes rismælk af kop og en banan og så det bedste af det hele - en godnat historie. Det er i det hele taget en rigtig god idé at starte med godnathistorie allerede nu. Tag jer tid, sæt jeg hos ham, når han skal sove. Lad ham falde til ro ved fars rolige stemme.
Afvænning af flaske vil I naturligvis have lettere ved at overskue, hvis eftermiddag og aften er forløbet mere roligt end det lige nu er tilfældet hos jer.
Når jeres dreng flipper ud, så er det enormt vigtigt at I forsøger at finde ud af hvorfor. Hvad er det der sker. Er det rent hysteri så er det fint at lade ham være, ignorere ham. Men i den alder er det ofte reel fortvivlelse og når jeres dreng får anfald af fortvivlelse, så er han ikke uartig men oprigtigt ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er, som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget bestemt,- skoene driller, maden falder af skeen osv.
Det er ofte små bitte ting som i jeres øjne virker som bagateller, men som for ham betyder rigtig meget. Det har han brug for at I forstår, han har brug for en medlidende reaktion. Han har brug for at høre at I forstår det, det er rigtigt irriterende at han ikke kan se mere fjernsyn fordi I skal køre nu, eller det er rigtigt irriterende at I giver ham et æble, når han hellere ville have haft en banan...
At blive vred på ham, ignorere ham, kalde ham hysterisk eller hvad I nu kunne finde på vil måske nok få ham til at holde op med at græde lidt, men det hjælper ham ikke på sigt. Når han har fortvivlelsesanfald, så har han brug for at I sidder med ham, holder om ham og beroliger ham. I vil sikkert se, at når I går fra ham, så går han grædende efter jer, "gå ikke fra mig mor", og det gør han netop fordi han har brug for jeres hjælp til at blive beroliget og få kroppen lidt ned i gear. At gå fra ham i sådanne situationer eller ignorere ham er derfor ikke hensigtsmæssigt - der har han brug for trøst, hjælp til at få samling på sig selv.
At han bider i ting er et udtryk for at han mangler ord. Han er simpelthen ikke i stand til at udtrykke sin frustration, fortvivlelse, sin følelser med ord og derfor beder han eller slår fra sig ...
I skal prøve ikke at se det som en magtkamp - hvem der vinder og hvem der ikke vinder. Det er jo fuldstændig ulige og det er meget vigtigt at jeres dreng bliver mødt med anerkendelse og forståelse. Jo mere han mærker at I forstår ham eller i hvert fald kan rumme ham og de følelser han har, jo mere vil han slappe af.
Jeg sammenligner det nogle gange med den frustration I som voksne ville føle, hvis I gik ind til jeres chef, og gav udtryk for noget I var utilfredse over og chefen så ignorerede jer eller sagde "hold dog op med at være så hysterisk". Hvilke følelser ville det ikke frembringe I jer? I ville ganske givet ikke få det bedre.
Hvis I derimod blev mødt med forståelse "kom ind, lad mig høre, hvad sker der, det kan jeg godt forstå du er ked af ..." så ville I få det bedre med det samme. Det er ikke ensbetydende med at I fik jeres vilje igennem eller at tingene blev ændret, men det at I blev lyttet til og fik lov til at sige og føle det I mener - det er vigtigt, det får jer til at slappe af.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske