Svar: Slår sin lillebror
14. august 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Pernille
Der er ingen tvivl om at det er rigtig svært for Felix at se på den nærhed du har sammen med Callum og det bliver jo til mange gange i løbet af dagen, mange timer, hvor du sidder med lillebror ved brystet i sofaen og Felix render rundt i periferien.
Man skal altid tage det meget alvorligt, når man oplever søskendejalousi, som du oplever og man skal være opmærksom på den store og de reaktioner han har. Du skriver at han er glad for sin lillebror, kysser ham osv. og det er han måske også, men samtidig skal du også vide, at han måske gør disse ting, fordi han jo et eller andet sted ved at det gør dig glad og det forventer du af ham .. hvis børnene var alene, så ville han måske vise mere, hvor svært han har det med lillebror ...
Du skal vide at Felix sandsynligvis føler sig tilsidesat af dig og den lille ny. Han er ikke længere den foretrukne, du har en lille ny du tager dig af. Lillebror er en direkte rival og de skal i Felix' øjne konkurrere om din kærlighed. Han føler sig ikke længere sikker på at han har samme plads i dit hjerte som tidligere.
Det er altså meget store følelser som går igennem Felix og i kraft af hans alder kan han ikke fortælle dig hvordan han har det. Han mangler simpelthen ord. Derfor viser han det via sin adfærd og bliver fysisk udadreagerende i stedet.
Du skal derfor være meget opmærksom på hvordan Felix reagerer, når du har det dejligt sammen med Callum. Hvordan ser han ud, hvad siger hans ansigtsudtryk dig. Hvis du kan fornemme den smerte han føler, så tal med ham, lad ham mærke at han stadig har plads og at du ser ham og forstår det. Inviter ham med, sørg for at han kan sidde sammen med jer, når du ammer, så han er en del af det - ligesom du også forsøger. Hjælp ham med at sætte ord på "jeg kan godt forstå lillebror er irriterende".
Pas meget på at du ikke bliver for vred på Felix. Da slag naturligt virker meget voldsomt og han skal naturligvis ikke slå lillebror, så kan du meget hurtigt komme til at møde Felix med vrede eller som en fjende og det mærker han naturligvis med det samme. Prøv derfor om du kan møde ham med medfølelse og forståelse og ikke kritik, for at få brudt den situation I er havnet i.
Sørg også for perioder hvor du og Felix er på tomandshånd. Hvor I laver noget sammen uden at han skal konkurrere med lillebror, hvor han lige har en stund alene sammen med mor. Nusses, krammes, kildes, kysses osv. så han mærker at du stadig er der for ham og gerne vil ham. Han virker jo pludselig meget stor i forhold til sin lillebror, og man kan hurtigt komme til at forvente for meget. Du skal sørge for at nurse ham lidt, være ekstra omsorgsfuld, give ham massser af fysisk kontakt. Netop fysisk kontakt, berøring er med til at aktivere opioider (kroppens egne beroligende stoffer) i hjernen og det er med til at gøre ham tryg.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske