Svar: Ondt i maven af en flaske mme dagligt
14. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære MAJ
Tusind tusind tak for dine meget flotte ord til mig, det varmer:o)
Det er lidt usædvanligt at hun reagerer så voldsomt på en flaske mme dagligt. 100-120ml er ikke meget og når du samtidig har forsøgt med forskellige typer erstatninger ... hmmm, hvad gør en klog så ...
Da hun skal passes i løbet af dagen og et par aftener om ugen, så er det nødvendigt og helt relevant at hun tager en flaske. Derfor er det vigtigt at du holder fast i at hun skal lære dette og være parat til at tage den, når tidspunktet for pasning kommer.
Har hun nogen symptomer på allergi? Jeg tænker på børneeksem f.eks. Jeg spørger selvfølgelig fordi man et eller andet sted må mistænke om hun reagerer på komælksproteinerne i erstatningen. I givet fald kan du prøve med Nutramigen eller Profylac fra apoteket - det smager bare ikke godt og det er bestemt ikke sikkert at hun vil have det. Begynder hun at forbinde flasken med noget der smager dårligt, så risikerer du jo at hun afviser flasken helt og det dur ikke.
Hvis du vælger at forsøge med Nutramigen eller Profylac, så kan du komme sukker i for at søde det og give det en bedre smag. Alternativet kunne være at forsøge med Nan H.A. Her er komælksproteinerne delvist spaltede og børn med lidt mælkeintolerance tåler derfor ofte dette bedre. Det er et forsøg værd. Når man giver Nan H.A. så vil barnet ofte få lidt grønlig afføring, men det er normalt, det skal du ikke være bekymret over.
En anden mulighed er at du malker ud og giver hende din egen mælk på flaske. Det behøver ikke være sådan i evigheder, men indtil hun er over 4 måneder, så du kan begynde med lidt skemad og atter forsøge med mme. Hendes tarmsystem modnes også hele tiden og derfor kan tingene godt ændre sig lidt. Udmalket modermælk i flaske kan derfor gøre at hun fortsat bibeholder rutinen med at få flaske og accepterer den.
Til sidst vil jeg også lidt sige at det faktisk ikke er unormalt at forældre i 3 måneders alderen oplever at barnet kan have enormt store afføringer - simpelthen fra nakken og ned af benene - også selvom barnet ammes fuldt. Der sker jo hele tiden nogle enzymændringer i mave- og tarmsystem og måske optages maden bare anderledes i den alder... bare en tanke.
Jeg synes ikke du skal øge hende i flasker før midt i september, hvor hun skal til at indstille sig på en ny rytme. Det vil give dig tid til også at få trappet amningen stille og roligt ned og erstattet en amning af gange med flaske. Derudover er det jo sandsynligvis omkring det tidspunkt, hvor det vil være relevant at starte med lidt skemad og lidt mere fast plan for dagen, som den der skal passe hende også kan følge.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej:o) Fortsat held og lykke og tillykke med det nye arbejde.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske