Svar: Flasker på farten og aften uro
14. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Når det skal være nemt og I er på tur, så er det sådan at du enten kan medbringe kogt vand på termoflaske og så blande mmepulver og kogt vand inden drengene skal have det.
Alternativet til dette er som du skriver at købe mme på brik. I brikken er mælken steril og varmebehandlet. Her kan man med fordel komme brikken under dynen til barnet, så får indholdet næsten kropstemperatur og man kan give det direkte fra flasken uden at varme det yderligere først.
I forhold til dine børns alder og deres præmature tarmsystem, så tænker jeg dog at det er meget fornuftigt at du forsøger at tilbyde dem mad der så vidt muligt er 37 grader varmt. Det letter på optagelsen og de skal ikke bruge så meget energi på at omdanne mælken i maven. Derfor er det en god idé så vidt muligt at finde et sted, hvor du kan få flaskerne varmet eller ikke være ude så længe at det bliver et problem med maden ...
Dine drenge er født før tid og derfor naturligt lidt mere sensitive for verden omkring sig. Var de kommet til termin var de kun 3 uger nu og det er derfor begrænset hvad de tåler af uro omkring sig. Det er derfor også helt naturligt at du oplever at de har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og smågræder, pjævser osv.
Mentalt er de vågne, de ser meget, ser længere, oplever som børn på 2 måneder og det betyder også at de suger en masse indtryk til sig og har svært ved at kapere det hele. Der er både lys, lyd, lugt, berøring - de bliver bombarderet med sanseindtryk hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt at du forsøger at holde en nogenlunde fast plan for dagen, hvor du hjælper dem med at sove 3 lure dagligt og således hjælper dem med at blive skærmet og lukke lidt af for verden.
Små børn har ikke som os evnen til at lukke til og fra. Du kan f.eks. godt høre radio. Så spiller de en sang du synger med på, så kommer der noget snak du ikke hører, så siger de igen noget der er interessant og så lukker du igen af. Den evne har dine drenge ikke. De hører alt og kan ikke lukke til og fra. Det vil sige at de hører alt fra radio og tv, hvis det kører, hører du og deres far tale sammen, grine sammen, hører bilerne på gaden, køkkenmaskinerne der forbereder maden, køkkenskuffer der går op og i osv. Og når I er ude, så hører de også vinden, stemmerne, biler, maskiner osv. samtidig med at de oven i alt dette skal forholde sig til forskellige dufte, synsindtryk osv.
Når de således græder om aftenen, så er det et udtryk for at de er så fyldt op med indtryk at de ikke kan rumme mere. Og så sker der tit det at man som forældre forsøger 117 ting i håb om at et eller andet må virke - tager dem op, forsøger at tilbyde mad, så en sut, så en ren ble, over til far, tilbage til mor, ned at ligge, op igen, prøve med en rangle, vugge lidt i armene, ned under aktivitetsstativet, op igen, prøve med mad igen osv. osv. Helt naturligt og selvfølgelig i håb om at et eller andet virker - men det eneste man gør er at tilføre endnu flere stimuli.
Derfor er det enormt vigtigt at man både i løbet af dagen og aftenen medtænker ro omkring børnene. At de har brug for hjælp til at koble fra. At TV og radio ikke skal køre hele tiden, at de puttes på et værelse, hvor der er stille og køligt, at man ikke tager på tur flere dage i træk eller meget lang tid af gangen osv. - Ofte går det rigtig fint imens det står på, men om aftenen kommer problemerne med grædende børn.
Med hensyn til hvornår sukkervand virker opkvikkende ... hmm, godt spørgsmål. Jeg tror ikke der er lavet undersøgelser omkring dette, men det er jo naturligt kendt at stort indtag af sukker kan påvirke børns blodsukker og aktivitetsniveau. Modermælk er dog også meget sødt, så jeg kan ikke forstille mig at en lille smule sukkervand vil påvirke barnet til at blive ekstra aktiv, så længe barnet er i mælkeperioden. Det har selvfølgelig noget at sige, hvor meget man giver og hvor stærk sukkerblandingen er.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske