Svar: Drømme - 13 mdr.
16. august 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Pia
Det er nogle rigtigt fine tanker du allerede har gjort dig og du har naturligvis fuldstændig ret i at din dreng lige nu drømmer rigtig meget og skal have bearbejdet alle de oplevelser han får i løbet af dagen. Der sker jo udviklingsmæssigt rigtig meget med ham lige nu:o)
Du skal for det første være meget opmærksom på ikke at give ham sut hele natten igennem. Hvis du gør det, så risikerer du nemlig at han vågner, hver gang han taber sutten og regner med at du så kommer og putter den i munden. Det er naturligt at børn taber deres sut, når de falder i søvn og kæben bliver afslappet og hvis barnet så lærer at man kun kan sove med en sut i munden, så får I et problem. Det kalder jeg for vanebetinget afbrudt søvn.
Det er derfor rigtig vigtigt at du forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden at give ham sut. Han kan evt. tilbydes lidt vand og hvis dette virker godt, så kan du overveje om du selv kan lære ham at drikke vand om natten. Han er nok lige aldersmæssigt på grænsen, men man ved jo aldrig ... Det kan nogle gange lade sig gøre at tilbyde barnet en drypfri kop i sengen, når barnet så vågner, så kan det tage sig en tår vand og sove videre selv derefter ... men som sagt er han nok lige lille nok:o)
Du kan på samme måde forsøge at give ham lidt ekstra sutter i sengen og evt komme flere sutter på en stofble, da den er let at få fat i. Prøv så når han vågner at få ham selv til at finde sin sutteklud, søge efter den og putte den i munden, så det bliver ham selv og ikke dig - det vil han jo også kunne gøre imens du ligger i din seng. Det er ikke urealistisk at han med den alder han har, selv kan lære at finde sin sut.
Den motoriske uro har han naturligt og her må du i løbet af dagen forsøge at putte med ham, kærtegne ham, massere ham osv. så han får masser af fysisk berøring. Om natten må du så forsøge at hjælpe ham med at skifte stilling og blive lagt rigtigt igen - præcis som du så fint gør.
Tilsidst vil jeg lige sige at du naturligvis skal være sikker på at han ikke har ondt i ørerne og vågner på grund af dette. Han er vel ikke forkølet eller virker klattet og halvsløj?
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske