Svar: Søvnproblemer - god råd er velkomne
16. august 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Dorte
Min umiddelbare tanke er at I skal til at ændre søvnritual, altså ændre puttevaner. Det lyder umiddelbart som om at Mathilde ikke længere finder roen med flaske og som om at hun har behov for at blive puttet med det samme i sin seng.
Jeg vil derfor anbefale jer at I putter hende med en kop mælk og måske en banan og så sætter jer og læser for hende - imens hun ligger i sin seng. Hvis du tror hun har behov for flasken, så kan hun også ligge i sin seng og få flaske imens I så læser en godnathistorie for hende.
Hun har en naturlig uro i kroppen, rejser sig, sætter sig og tumler rundt og det er sådan set okay. Prøv dog at se om I ikke kan bede hende lægge sig, for så får hun historie "læg dig ned Mathilde". Der er nemlig noget vigtigt i at hun selv lægger sig og forstår at det er det I vil have hende til.
Når I er færdige med at læse historie så skal I putte hende, fortælle hende at I passer på hende, at hun skal sove godt, slukke lyset, tænde natlampen osv. og så gå ud. Når I går skal I overveje meget hvad hendes gråd handler om.
Hun er stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til at I er inde på den anden side af væggen - når I går, så føler hun sig forladt. Samtidig er hun nu også i en alder, hvor hun naturligt vil prøve grænser og derfor også trække tiden lidt når hun skal sove. Det er svært at sige godnat til dagen, til alle oplevelserne og hun vil naturligt gerne trække tiden lidt.
Derfor er det vigtigt at I vurderer, når hun græder og I går, om det handler om tryghed og behov for at I sidder der og beroliger og betrygger hende i at sove. Eller om det handler om protest mod at skulle sove, om at hun søger underholdning og sjov.
Hvis hun er utryg, strækker armene frem "gå ikke fra mig, tag mig med" så skal I naturligvis være der for hende, tage hende op, trøste hende og være der for hende 100 pct. Er det derimod et behov for leg og underholdning, må I gerne gå fra hende. I givet fald skal I så hele tiden vende tilbage, hjælpe hende med at blive lagt ned, forstå at det er det I vil have hende til, fortælle hende at hun skal sove nu og roligt kan gøre det fordi I passer på hende osv. og så gå igen.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske